SCORPION VINTER har utformats för att passa moderna stadsjeepar och CUVs, bidrar högst väsentligt till förarnas säkerhet och garanterar maximal stabilitet och kontroll i snö, våta och torra förhållanden.
Bäst i klassen på snö (bromsar, hantering och grepp) , Certifierad av TUV
Utmärkt bromsning och hantering (i våta och torra förhållanden vid låga temperaturer)
Lägre ljudnivå och rullmotstånd
EGENSKAPER:
Riktningsbestämd + symmetrisk mönsterdesign
Modulär geometri på mönsterklackarna
Sipe layout
Längsgående månsterspår
2 + 4-spårs version
FUNKTIONER:
Sajpningar som fångar upp snön och som tack vare den riktade slitbanan, hjälper däcket att behålla sin kontakt med marke
Optimerade och balanserade inbromsningar
Förbättrad evakuering av vattten
KUNDFÖRDELAR:
Förbättrade köregenskaper på snöiga underlag och även förbättrade bromsegenskaper I alla typer av underlag
Förbättrad dragkraft, sidokraft ikurvtagning samt säkrare + stabilare vid filbyten med snö och slask på vägen
Ger utmärkta kör- + bromsegenskaper I våta förhållanden
Perfekt val för alla typer av SUV och Cross-Over som vill ha säkerhet och kontroll på vintern.
STYRKA
Handling på snö och korta bromssträckor i alla vinterförhållanden. Lågt rullmotstånd och ökat grepp på alla vinterunderlag.
TEKNISKA EGENSKAPER
MODULÄR KLACK-GEOMETRI: FÖRBÄTTRAD DRAGKRAFT OCH STABILITET I SIDLED
DIREKTIONELLT OCH SYMMETRISK MÖNSTERDESIGN: BÄTTRE HANDLING OCH KORTARE BROMSSTRÄCKA PÅ ALLA VINTERUNDERLAG
LÄNGSGÅENDE SPÅR: UTMÄRKT HANDLING OCH BROMSPRESTANDA PÅ VÅTT
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Business Reviews
Profile:Scorpion Winter
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
10/2014
AUTO BILD - allrad
235/60 R18 103V AR
Recommendable Styrkor: Vinterdäck med bra prestation på snö, ytterst låg rulljud, bra säkerhet vid vattenplaning. Svagheter: bara genomsnitt vid bromsning på blöt och torr väglag.
10/2014
Auto Zeitung Allrad
235/60 R18 103V AR
Highly recommended Pirelli Scorpion Winter levererar under alla förhållanden toppresultat. Den enda svagheten: Tvär-vattenplaning.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.