Vinterdäck – funktioner och fördelar
Det är viktigt att vara förberedd med vinterdäck när första köldknäppen kommer. Dessa däck är gjorda för att användas vid låga temperaturer för körning på snöiga eller isiga underlag. Vinterdäck kan antingen vara dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Däcken är märkta med Mud and Snow eller någon av följande förkortningar M+S, M-S, M.S. eller MS. Därför att beteckningen M + S inte är skyddad finns det fall när den har missbrukats. Detta har medfört att det också finns däck som är märkta med alptopp/snöflinga som symboliserar att att de är vinterdäck.
Vinterdäck har väsentliga fördelar i vinterväglag jämfört med sommardäck. Detta beror på att däcken har en speciell gummiblandning som är mjukare än sommardäck och som förblir mjuk även vid låga temperaturer. Detta gör att däcken får mer flexibilitet och ger bättre fäste, vilket medför bättre vidhäftning och dragning. Det förbättrar att den drivande kraften av fordonet kan omvandlas till kinetisk energi. En annan funktion är att vinterdäck har speciella dubbar eller däckmönster som också stärker kontakten mellan bilen och vägen. De dubbfria däcken har lameller som fylls med snö vid körning och ger en ökad stabilitet och bättre grepp. Vinterdäck ska ha cirka 0,2 till 0,3 högre däcktryck än sommardäck. Om du kör med vinterdäck under sommaren, måste du räkna med en längre stoppsträck och ett ökat slitage.
Rekommenderat mönsterdjup
I Sverige krävs det att odubbade friktionsdäck för vinterväglag har minst 3 millimeter i mönsterdjup. Om mönsterdjupet är mindre har inte däcken längre optimalt fäste, vilket kan vara särskilt farligt vid snö, is och regn. De däck som har det största mönsterdjupet eller som bedöms ha det bästa väggreppet bör monteras bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Det samma gäller för dubbdäck. Däck med störst dubbutstick bör monteras bak. Det gäller både för fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Viktigt vid köp av vinterdäck
Vinterdäck håller normalt för 5-6 vintersäsongen innan man bör ersätta dem. Det beror på att det härdade materialet i däcken gradvis förlorar sin elasticitet och att mönsterdjupen slits ner. Det är speciellt viktigt att kontrollera att mönsterdjupet inte slitits ut för annars är risken för vattenplaning och okontrollerad slirning under isiga förhållande överhängande. När du köper nya vinterdäck måste däcken uppfylla kraven för fordonet i avseende på belastning och hastighet. Den maximala lastkapciteten på bildäck beskrivs med ett belastningsindex, LI. Den maximala hastighet som däcket kan utsättas för uttrycks med hastighetsindex. Detta index angivs med en bokstav och står i kombination med LI. Vid köp av nya däck är det viktigt att hastighetsindexet på däcken är minst lika högt med bilens maxhastighet. Vinterdäck för EG-typgodkända personbilar ska vara märkta med en maxhastighet på 160km/h för att vara godkända. Däcken är ofta märkta med riktningen som de ska köras. Det är viktigt att följa dessa instruktioner för att däcken ska kunna används på ett maximalt sätt mot slitbanan och för att föraren ska kunna ta vara på däckets egenskaper. De mest populära däcken i Sverige under vinterhalvåret är Hankook vinterdäck. Samtidigt som finländska Nokian vinterdäck alltid är omtycka i Norden.
Vinterdäck i test
Varje år genomgår både sommardäck och vinterdäck regelbundna tester som är utförda och designade av olika föreningar och företag. I Sverige genomförs tester bland annat av Motormännen, Teknikens Värld, Auto Motor & Sport, Test World och Vi Bilägare. Speciellt populära är dubbdäcken från Nokian.
Regummerade vinterdäck – Vad är det?
Detta är däck som återanvänds. Regummerade däck är ett däck med en ny slitbana på en gammal gummistomme. Dessa däck har ofta samma egenskaper som nya däck, men de har högre slitage och något sämre bromsningsförmåga. Därför kostar de ibland bara hälften av ett nytt däck. Regummerade däck är tydligt märkta.
Dubbdäck
Dubbdäck är en typ av däck som kan användas på vintern. Det har likt andra vinterdäck grovt mönster, men är dessutom försedda med metallpiggar i slitbanan. Dessa däck ger bättre grepp vid blixthalka och på andra typer av isväglag. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober till 15 april. I Sverige är det fortfarande tillåtet att köra med dubbade vinterdäck, medan det är förbjudet i många andra europeiska länder som till exempel Tyskland och Polen. Detta är värt att tänka på om man kör från Sverige till Tyskland. Om en bil upptäckts med dubbade vinterdäck vid gränsen till Tyskland får bilen inte föras in i landet. Det kan också bli så att Polisen konfiskerar bilen om den upptäcks med dubbdäck i Tyskland. Även i Sverige finns det vissa restriktioner mot dubbdäck. Detta gäller dock bara på vissa gator i Stockholm, Uppsala och Göteborg. Trafikverket rekommenderar bilister som har bilar utan antisladdsystem att använda dubbdäck vid körning i halt väglag. Sverige är ett långt land och användandet ut av dubbdäck varierar beroende på hur långt norrut fordonet ska köras. I Norrland och västra Svealand är över 90 procent av personbilarna försedda med dubbdäck under januari, medan i Skåne är det vanligare med odubbade vinterdäck därför att vintern ofta är kort och mild.
Lag på vinterdäck
Ska du köra under vintern i Sverige, då krävs det att du följer lagen. Under perioden 1 december till och med den 31 mars är det särskilda krav på vilken typ av däck som får användas i Sverige när det råder vinterväglag. Vinterdäcken ska antingen vara dubbade däck eller odubbade friktionsdäck. Dessa krav gäller för både lätta och tunga fordon som körs i Sverige, och därför gäller dessa regler också för utlandsregistrerade fordon som körs i landet. Det finns alltså speciella vinterdäck SUV till stadsjeepar. Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen vid en kontroll.