205 – Däckets bredd
Detta markerar däckmärkningens första information, siffran som står först i kombinationen är däckets bredd. 205/50 R16 är den kompletta beteckningen som visar att däckets bredd är 205 millimeter. Däckmärkningen finns på däcksidan och det är däcktillverkarna själva som anger informationen. Mätningen av bredden är med däcket monterat på en fälg med rätt lufttryck men utan belastning, avståndet mäts mellan inre och yttre däckvägg. Det är enligt tillverkningsteknisk anledning att däcket ska ha den bredd som anges i märkningen, men i verkligheten kan det skilja någon millimeter på däcken utan att det spelar någon roll för prestandan. Märkningen 205/50 R16 berättar att däcket är 205 mm brett. En storlek som anses var inom den normala bredden för däcken.
50 – Profilförhållande
Den andra sifferkombinationen i däckbeteckningen 205/50 R16 ger däckets profilhöjd. Detta tal anges inte i millimeter som däckets bredd, utan är en procentsats som förklarar förhållandet till däckets bredd. 205/50 R16 har en profilhöjd som är 50 procent av 205 mm, vilket blir 102,5 mm som är profilhöjden. Detta gör att 205/50 R16 räknas som ett lågprofildäck, då det befinner sig inom intervallet mellan 40 till 60 procent. Det största profilförhållandet som har tillverkats är på 80 procent, men detta är väldigt ovanligt.
R – Radialdäck
Däckbeteckningen innehåller bara en bokstav och den är nästan alltid R. 205/50 R16 är hela märkningen och R står för radialdäck. Detta innebär att däcket är uppbyggt med en armering som går längs hjulets radier, tvärs genom däckets rullriktning. De första radialdäcken gjordes av Michelin och Pirelli däck på 1970-talet och strax därefter övergick alla däckmärken till att tillverka radialdäck som standard. Tidigare var det vanligt att däcken byggdes upp som diagonaldäck.
16 – Fälgens storlek
Den sista siffran i märkningskoden förklarar vilken storlek fälgen ska ha som däcket lämpligast ska monteras på. Fälgar anges i tum som mäts över diametern. 16 tum motsvarar 40, 64 centimeter.