Fördelar med året-runt-däck
Däck som klarar av att användas vid både låga och höga temperaturen, kallas för året runt-däck eller helårsdäck. Den största fördelen med att använda denna däcksort är att du slipper byta däck två gånger om året. Det blir också mindre pengar åt gången som går till att köpa däck. Det räcker alltså att ha en uppsättning året runt-däck. Du sparar in mer tid än bara den som går åt att byta däck. Du slipper fundera på om montageverkstaden har tid när du har tid, och du behöver inte vara orolig när den första snön kommer för du har redan dina året runt-däck. De mest populära året-runt-däcken kommer från tillverkarna Goodyear och Hankook.
Krav för året-runt-däck
Däcken passar bäst i regioner där förändringarna i klimatet inte förväntas att vara stora under året. Eftersom däcken måste uppfylla säkerhetskrav för både snö och sommar, har strukturen och däckmönstret en blandning mellan vinter däck och sommardäck. Året runt-däcken är generellt bra på alla sorters väglag, men har inga specialiserade egenskaper som ibland krävs i vissa klimat.
Dessa däck är optimala för bilägare som inte kör så många mil per år, och som har ett fordon som har en normal stark motor som inte kör i höga hastigheter. Detta eftersom däcken inte har samma vidhäftning som säsongsdäck. Det finns alltså för- och nackdelar att väga mot varandra. Det bör dock vara klart för bilägare att dessa däck inte har samma fördelar som däck som är anpassade för en speciell säsong. Sommardäck har alltså en kortare bromssträcka än året runt-däck, samt att helårsdäck slits snabbare och ger ökad bränsleförbrukning.
MS-däck
För att kunna köra dina däck under hela året i Sverige krävs det att däcken uppfyller kriterierna för vinterdäck och är märkta med M+S, M.S., M-S, MS eller Mud & snow. Däcket ska också vara med på STROs lista över godkända vinterdäck. Året runt-däck har överlag sämre vinterväglagsegenskaper än nordiska vinterdäck, men något bättre barmarksegenskaper.