Äärimmäinen pito ja tuntuma talven kaikissa keleissä
Vakaa ja helposti hallittava myös korkeammissa nopeuksissa
Rullaa kevyesti ympäristöä ja polttoainetta säästäen
Innovaatiot: Cryogenic Canola Compound, Nanobase, 3D Lock Sipe, Silent Groove Design, Silent Sidewall Technology, Kiillotetut urat, DSI + WSI. Pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat pyöreät kolot jäähdyttävät kovassakin vauhdissa turvallisesti viihtyvää Nokian WR A3:a. Silent Groove Design nimellä tunnettu keksintö vähentää samalla ilmanvastusta ja tuo polttoaineenkulutuksen pienenemisen kautta lisää ajokilometrejä. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Kolot leikkaavat ilmavirtauksen synnyttämät ääniherätteet pois estäen epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen.
Yksi miellyttävään ajotuntumaan olennaisesti vaikuttava tekijä on juuri rengasääni. Matkanteon mukavuutta kasvattaa Silent Sidewall Technology. Nokian WR –kaksikon sivupinnasta erottuva vyöhyke suodattaa ajoalustasta kulutuspinnan kautta välittyvän äänen ja värähtelyn kulkeutumisen renkaan jalka-alueelle, mikä pienentää ajoneuvon sisälle tulevaa ääntä. Tuore innovaatio, 3D Lock Sipe, lukitsee WR A3:n ulkopuolen olka-alueen kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä jämäköittää rakennetta. Palat eivät pääse liikkumaan ajettaessa vaan tukevat toisiaan. Lamellien turha liike lakkaa, mikä pienentää lämmönkehitystä ja parantaa entisestään ajettavuutta.
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
WR A3 tyre review
Genomsnittsresultat av 1 225 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 699
12.06.2014insändareStefan Vibration problems. One tire (of four new) was replaced. Most of the vibrations disappeared, but some are still there. The garage says it's because one of the wheels, but no vibrations occured with the previous tires on the same wheels in the same condition.
01.04.2014insändarePeter extreme Low profile, hard but still good comfort
14.04.2013insändareStig-Olov Westerberg Den extra fläns längst ut på däcket vid fälgkanten, som har till uppgift att skydda fälgen mot skador vid trottoarkanter m.m. hade ingeneffekt. Jag har fått flera skador på fälgarna!
11.04.2013insändareSivert Runn Finns något om rekommenderat lufttryck i däcken på hemsidan? Däcken har tendens att slitas på mitten.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.