Nokian W + är en mjukt böljande odubbade vinterdäck, speciellt framtagen för de milda men plötsligt varierande vinterförhållanden i Centraleuropa. Detta mångsidiga vinterdäcket har utmärkt grepp på våta vägar och i händelse av att du blir överraskad av snö och slask. Med sina balanserade och stabila köregenskaper, Nokian W + fungerar säkert och smidigt även på torra vägar.
Hakasiping ger effektiv grepp
Den avancerade Hakasiping teknik ökar stabiliteten och säkerställer att däckets egenskaper förblir utmärkta i hela dess livslängd. Däcket, som ger noggrannt grepp i alla väder, har ett spår vinkel som är anpassad till varje storlek, effektivt avlägsnar modd och vatten ifrån sig.
Trevlig och lugn
Nokian W + är en bekväm och miljövänlig val. Dess trevlig körkomfort kompletteras av den lugna körning ljudet av ett modernt odubbade vinterdäck. Det nya mjuka böljande mönstret och gummiblandning som har optimerats för centraleuropeiska vägar, tål betydande slitage. Däckets låga rullmotstånd leder till låg bränsleförbrukning och ett reducerat koldioxidutsläpp.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
W+ tyre review
Genomsnittsresultat av 743 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 418
22.02.2014insändareSven Jonasson Har varit bortrest en stor del av tiden efter montering i november 2013. Har egentligen inte underlag för denna bedömning
20.02.2013insändarePhilip Roos Prisvärt och man vet att man köper däck testade med vårt vinterklimat
12.03.2012insändarePeter Bodö Körde tidigare Hakkapelitta men dom finns inte i min dimension. Helt nöjd även med W+. Alltid odubbad, samma däck året runt.
02.05.2011insändareHans Det bästa grusdäcket jag testat !