Hankook - Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Optimerad asymmetrisk mönsterdesign för körning i alla slags vinterväglag
Den optimerade mönsterdesignen biter effektivt tag i sön och förbättrar däckens grepprestanda
Egenskaper
Däckmönster
Snöräffla för bra grepp Sidoräfflor formade som isyxor har en skrapande effekt på vägbanan. Kraftfulla snöegenskaper med optimerad vinkel på sidoräfflan.
Sicksackräffla Förbättrar greppet i snö samt bromsprestanda genom att öka tvärspunkten.
3D vinterlamell Säkerställer optimala vinterprestanda genom att minimera blockrörelsen på våta och snöiga vägar.
Slitsar för grepp på is Förbättrar kurvtagningsegenskaperna med underordnade slitsar.
Bred skuldra Bästa hanteringsegenskaper och förbättrat grepp med breddade skulderblock, jämfört med konventionella däck.
Optimerat kub-block Tack vare att sidoblocket är delat av halfräfflor, uppstår ökad flexibilitet och en optimerad kontaktyta vid kurvtagning. Prestanda i vått väglag och snö förbättras.
Breda vattendräneringsräfflor Förbättrar våtprestanda tack vare att 30% bredare räfflor används, jämfört med befintlig produkt.
Vattenplaning Levererar ultimata prestanda vid vått väglag genom ökat tvärssektionsområde.
Däckstruktur
Kiselblandning med bra grepp Förbättrat snö-/våtgrepp och lägre rullmotstånd
Förstärkt bälte med sömlöst fullskydd Idealisk slitbanestyrka.
Brett stålbältesskikt Säkerställer optimal slitbanestyvhet och förbättrar handhavandet.
Däckfotsfiller med hög hårdhet Bättre hanterings- och styrningsrespons.
Ultrahöghållfast däckfotsvajer Förbättrad enhetlighet och hållbarhet för däckfotens position.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Märke
Hankook
Modell
Winter i*cept evo² (W320)
Dimension
215/60 R17 96H 4PR SBL
Bredd
215
Däckets profil
60
Construction type
R
Däckstorlek
17
Belastningsindex
96
Hastighetsindex
(H)
With/Without Valve (TT/TL)
Däck kräver slang
M/C
Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.