Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
HankookKinergy 4S H740215/55 R16 97H XL
HankookKinergy 4S H740215/55 R16 97H XL
Hankook - Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Mångfasetterad harmoni för fullständigt balanserad körning året runt
10% minskad bromssträcka på snö. 6% bättre hantering i vått och torrt väglag. Tillämpningen av två olika lameller gör det möjligt för däcket att besitta kraftfulla sommaregenskaper på insidan och vinterprestanda utvändigt.
Egenskaper
Däckmönster
Breda sidoräfflor (som ett träd med breda löv) Tvärstaget och vattenplaningsskyddet har formats på basis av breda sidoräfflor. Minskat markmotstånd ger en smidigare körning över vatten och snö. Förbättrade sidoräfflor ger bästa snögreppsprestanda.
Vinterlameller Vinterlameller ger kraftfulla vinterprestanda på is och snö.
Smal sidoräffla (som träd med barr) Huvudsidoräfflor med tvärsgående vinklar ger briljanta grepp- och bromsprestanda, optimerade för olika vägförhållanden.
Sommarlameller Tillämpningen av två olika lameller gör det möjligt för däcket att besitta kraftfulla sommaregenskaper på insidan och vinterprestanda utvändigt. Ett 3D-lamellåsningssystem stödjer däcket på ett progressivt sätt även i dåliga vägförhållanden genom att stärka blockstyvheten.
Snögrepp (kraftfulla snöprestanda) Den V-formade sidoräfflan, med inspiration från isyxor, levererar effektiva kör- och kurvtagningsegenskaper på både is och snö. Märkningarna med snöflingan på skuldran anger positionen för slitageindikatorerna för vinterslitbanan (Tread Wear Indicators, TWI). De erbjuder bättre säkerhet och prestanda, och visar när däckets slitbanedjup inte längre är tillräckligt för körning i snö.
Däckstruktur
Kiselblandning med bra grepp Förbättrat snö-/våtgrepp och lägre rullmotstånd.
Förstärkt bälte med sömlöst fullskydd Idealisk slitbanestyrka.
Brett skikt med 2 stålbälten Säkerställer optimal slitbanestyvhet och förbättrar handhavandet.
Jämviktsstomlinje i polyester Förbättrad sidoväggsstyvhet och hållbarhet.
Däckfotsfiller med hög hårdhet Förbättrad hanterings- och styrningsrespons.
Ultrahöghållfast däckfotsvajer Förbättrad enhetlighet och hållbarhet för däckfotens position.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.