Dunlop
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Dunlop

Dunlop SP Winter Sport 4D ROF 215/55 R18 95H, MOE, runflat DOT2019

Dunlop

Dunlop SP Winter Sport 4D ROF 215/55 R18 95H, MOE, runflat DOT2019

Dunlop - Däckproducent från Japan. En kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.

Däckstorlek
215/55 R18 95H, MOE, runflat DOT2019 
Tillgänglighet:
just nu är den här produkten ej i lager
Däcktyp:
VinterdäckWi
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet:
H: Godkänd upp till 210 km/h
Artikelnummer:
R-499549
Däckmärkning:
Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på support​@tirendo.se
just nu är den här produkten ej i lager
Pris per artikel, inkl. moms
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckmärkning
  • Tekniska specifikationer

Enastående väghållning och väggrepp för bilar med hög prestanda

  • Exceptionell prestanda på vintervägar
  • Förbättrat väggrepp på snö och is
  • Kontroll och väggrepp på våta vägar
  • Bränsleeffektiv design

Exceptionell prestanda på vintervägar
SP Winter Sport 4D ger högprestandabilar en exceptionell väghållning och bromsförmåga på vinterväglag. Den unika mönsterdesignen i kombination med material med hög greppförmåga ger dig optimal kontroll på snö, is, torra och blöta underlag.

Förbättrat väggrepp på snö och is
Den unika mönsterdesignen ser till att ett stort antal bitande kanter är i kontakt med vägen och ger ett förbättrat väggrepp på snö och is. De höga snökanterna griper tag i ytan och ger extra grepp vid acceleration, inbromsningar och klättring uppför kraftiga lutningar.

Kontroll och väggrepp på våta vägar
De riktade kanalerna på SP Winter Sport 4D transporterar snabbt bort vatten och ger ett bättre skydd mot vattenplaning på blöta vägar och vid töväder. Gummiblandningen med högt väggrepp är optimerad för att ge korta bromssträckor på blöta vägar.

Bränslesparande design
SP Winter Sport 4D ger tack vare användningen av lättviktsmaterial och lättviktskonstruktionen ett lågt rullmotstånd. Detta ger både minskade bränslekostnader och CO2 -utsläpp under dina resor.

Multi-Blade-system
Körförhållandena kan variera kraftigt under vintern. Från kallt och torrt till snö eller slask kan dessa förhållanden ställa mycket höga krav på ett däck. Dunlops Multi-Blade-system tar sig an detta med full kraft och har olika typer av lameller för skiftande vinterväglag.

Fördelar
Konsekvent prestanda på skiftande vinterväglag.

RunOnFlat
Dunlops RunOnFlat-teknik gör det möjligt att köra vidare i upp till 80 km på ett punkterat däck. RunOnFlat-däcken har förstärkta sidor som gör att ett däck kan fortsätta rulla även om lufttrycket försvinner helt.

Säkerhetsmeddelande
Dunlops RunOnFlat-däck får endast monteras på bilar som är konstruerade för denna däcktyp och är utrustade med en fungerande anordning för övervakning av däckens lufttryck, till exempel Dunlop WARNAIR. Ett punkterat däck bör inte köras längre än 80 km och maxhastigheten 80 km/h får inte överskridas. Läs i bilens instruktionsbok eftersom tillverkarens rekommendationer kan variera för vissa modeller.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Märke Dunlop
Modell SP Winter Sport 4D ROF
Dimension 215/55 R18 95H, MOE, runflat DOT2019
Bredd 215
Däckets profil 55
Construction type R
Däckstorlek 18
Belastningsindex 95
Hastighetsindex (H)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.


Nyhetsbrev

Anmäl dig nu till nyhetsbrevet och få alltid de senaste nyheterna och bästa erbjudanden direkt i din e-postadress.