
Dunlop SP Sport Maxx
285/30 ZR20 (99Y) XL J

-
1 x Dunlop SP Sport Maxx 285/30 ZR20 (99Y) XL J =kr 3.3971 x Castrol 5 Liter Kanister =kr 438
- Beskrivning
- EU däckmärkningar:
- Kundens betyg
Maximalt väggrepp och maximal väghållning, maximal körglädje. För sportbilar med hög prestanda.
- Utmärkt väghållning på torra och våta underlag
- Enastående inbromsnings- och accelerationsförmåga
- Bra skydd mot vattenplaning
- Stabilitet och komfort
Utmärkt väghållning på torra och våta underlag Dunlops Touch-teknik lägger grunden till SP Sport Maxx-däckens exceptionella prestanda. Trycket fördelas jämnt över däckets yta, vilket gör att en större mängd gummi kommer i kontakt med vägbanan. Övergången mellan raksträckor och kurvor blir mjuk och ger dig mer tid att känna av vägen och reagera vid behov.
Enastående inbromsnings- och accelerationsförmåga
Gummiblandningen är utvecklad på racingbanan och ger extra väggrepp på både våta och torra vägar. Bilen svarar mer följsamt på acceleration och bromstiderna blir kortare. Den slitstarka gummiblandningen har lång livslängd och ger fler mil mellan däckbytena.
Bra skydd mot vattenplaning SP Sports Maxx ger god prestanda på våta vägar. Speciellt anpassade delar i mönstret transporterar snabbt bort vatten från däckets kontaktyta och minskar risken för vattenplaning på regnvåta vägar.
Stabilitet och komfort Designen med den stabila mittbågen ger en mjuk och exakt väghållning vid höga hastigheter. Däckmönstret minskar bullret och ger en tystare, mer bekväm körning.

Introduktion
Sedan 1 November 2012 måste alla däck som tillverkas efter 1 juli 2012 visa den europeiska däckmärkningen.
Fördelar
Den Europeiska unionen har utvecklat den den här nya bestämmelsen för att främja ekonomisk och miljömässig effektivitet och säkerställa vägsäkerhet.
Nackdelar Däckmärkningen kan ge en överblick och ge kunden mer insyn, men den täcker endast tre kriterier. För att göra en omfattande utvärdering av ett däck krävs det många fler funktionsegenskaper. Testresultat från olika testinstitut som exempelvis ADAC är mycket mer strikta, särskilt när det gäller test av vinterdäck.
Vi vill poängtera att det är tillverkaren som märker däcken och gör informationen tillgänglig för oss. Om du inte kan hitta märkningen har tillverkaren antingen inte informerat oss om märkningen, eller så har produkten tillverkats innan juli 2012. Innan det datumet behövde däck inte ha en märkning, så i vissa fall är det möjligt att du köper ett däck som inte har en däckmärkning. .
Symboler
Däcken är klassificerade utifrån tre egenskaper:
• Bränsleeffektivitet (bokstäverna A till G)
• Våtgrepp (bokstäverna A to G)
• Extern ljudnivå
Vidta åtgärder
Det är i slutändan föraren som avgör bränsleförbrukningen. För att kunna minska detta på lång sikt kan vi vara försiktiga med bromsen och därför bli mer bränsleeffektiva och miljömedvetna.
Regelbunden kontroll av trycket i däcket hjälper till att förbättra rullmotstånd, minska energiförlust och säkerställa optimal vidhäftning på våta underlag. För att minska risken för olyckor och för att garantera säkerheten för dig och andra som använder vägarna bör du alltid hålla ett rimligt avstånd.
Mer information: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm
Välj däck ur vårt stora onlinesortiment eller be oss om hjälp. Våra experter hjälper dig gärna att hitta lämpliga däck från vårt omfattande utbud av produkter.
Klassificeringen av bränsleeffektivitet är indelad i sju klasser, från A-klassen (den högsta) till G-klassen (den lägsta). Ett däck i A-klassen förbrukar 0.1 liter mindre på 100 km än ett däck i B-klassen. En viktig beståndsdel för bränsleeffektivitet är rullmotståndet eller rullfriktionen.
Rullmotstånd
Rullmotstånd är kraften som motverkar rörelse. Det uppstår till exempel när ett hjul rullar. Rullmotstånd beror inte bara på geometrin utan även materialets egenskaper.
Genomsnitt Genomsnittsvärdet är mellan C-E. Klass D används inte.
Det visar hur effektivt fordonet kan bromsa på våta vägar. Våtgrepp är en viktig egenskap, särskilt för sommardäck. Class A har högst säkerhet och kortast bromssträcka. Class F har lägst säkerhet och längst bromssträcka.
Klasserna i våtgrepp är baserade på testkörning på våta vägar i en genomsnittlig hastighet på 80 km/h. Skillnaden mellan däcks bromssträcka är 3-5 fot per klass. Skillnaden på bromssträckan mellan Klass A och Klass F kan till exempel vara upp till 18 meter.
Genomsnitt Det genomsnittliga värdet på däck ligger mellan B-E. Klass D och G används inte.
Symbolen indikerar extern däckljud i decibel med hjälp av tre ljudvågor för att tydliggöra om däcket kan hålla sig till godkänd ljudnivå. Externt däckljud motsvarar inte däckljudet inne i kupén.
En kontinuerlig ljudnivå över 80 decibel kan orsaka hälsoproblem.
Symbol
Tre ljudvågor symboliserar de sämsta resultaten. Detta är däck som överstiger den godkända maximumgränsen. En symbol med 2 ljudvågor har ljudnivåer som motsvarar den godkända nivån. Däck som har 1 ljudvåg är över tre decibel tystare än den godkända ljudnivån.