Kundtjänst (Mo–Fr: 7–22):
+46 (0) 101992581
Vänligen notera: Däcken levereras utan fälgar
(Fälgarna på bilderna är endast i illustrativt syfte.)

Vredestein Wintrac Xtreme
215/65 R16 98H med fälg skyddslist (FSL)

Däckstorlek
215/65 R16 98H  Ändra 
Tillgänglighet
just nu är den här produkten ej i lager
Däcktyp
Vinterdäck Wi
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet
H: Godkänd upp till 210 km/h
EAN
8714692107382
Artikelnummer
R-132856
Däckmärkning
C E 69 dB
Ofta Köpt Tillsammans:
  • Totalbelopp:
    kr 5.780
    1 x Vredestein Wintrac Xtreme 215/65 R16 98H med fälg skyddslist (FSL) =
    kr 1.359
    1 x DeltiGrip Deltigrip eco - Quality Snow Chain for your car =
    kr 344
  • just nu är den här produkten ej i lager
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars öppet köp***
Över 1.000 monteringsstationer
  • Beskrivning
  • EU däckmärkningar:

Wintrac xtreme är det första vinterdäck som Vredestein har utvecklat i samverkan med Giugiaro Design. Extrema former i kombination med aggressiva fasta linjer gör den W-formade slitbanan mycket tilltalande. Mönstertekniken stod i främsta rummet för Vredestein vid utformningen av Wintrac xtreme. Optimum Silica Processing™ (OSP™) är en teknik som tillämpas vid tillverkningen av slitbanans materialblandning, vilket ger bra vinteregenskaper och förbättrar greppet på våta ytor. Viktigast är att den jämna fördelningen av trycket över ytan ger ett jämnt slitage, vilket gör att ljudnivån är låg under däckets hela livslängd.

Egenskaper:

  • Utvecklad av Giugiaro Design:
  • Innovativ mönsterkanalteknik
  • Optimum Silica Processing™ (OSP™) i slitbanans materialblandning
  • Hastighetskoderna H, V och W
  • Jämn fördelning av trycket över slitbanan
  • Jämn fördelning av trycket över slitbanan
  • Även tillgängligt med VRFC-teknik

Fördelar:

  • Kraftfull framtoning på grund av radikala konturer i kombination med kraftfulla, fasta linjer
  • Raka mönsterkanaler tvärs över slitbanan för bra grepp på snö
  • Mönsterkanaler i sicksack i slitbanans skuldror för perfekt styrning
  • Bättre grepp på våta ytor
  • Utmärkt vattenplaningsstabilitet
  • Bra prestanda på snö och is
  • Verkligt högpresterande vinterdäck med bra kursstabilitet och styrprecision
  • Låga ljudnivåer under däckets hela livslängd
  • Perfekta köregenskaper under vinterförhållanden
  • RunFlat-däck: vid tryckfall kan däcket fortfarande köras i upp till 80 km/tim
Den Europeiska däckmärkningen

Introduktion
Sedan 1 November 2012 måste alla däck som tillverkas efter 1 juli 2012 visa den europeiska däckmärkningen.

Fördelar
Den Europeiska unionen har utvecklat den den här nya bestämmelsen för att främja ekonomisk och miljömässig effektivitet och säkerställa vägsäkerhet.

Nackdelar Däckmärkningen kan ge en överblick och ge kunden mer insyn, men den täcker endast tre kriterier. För att göra en omfattande utvärdering av ett däck krävs det många fler funktionsegenskaper. Testresultat från olika testinstitut som exempelvis ADAC är mycket mer strikta, särskilt när det gäller test av vinterdäck.

Vi vill poängtera att det är tillverkaren som märker däcken och gör informationen tillgänglig för oss. Om du inte kan hitta märkningen har tillverkaren antingen inte informerat oss om märkningen, eller så har produkten tillverkats innan juli 2012. Innan det datumet behövde däck inte ha en märkning, så i vissa fall är det möjligt att du köper ett däck som inte har en däckmärkning. .

Symboler
Däcken är klassificerade utifrån tre egenskaper:
• Bränsleeffektivitet (bokstäverna A till G)
• Våtgrepp (bokstäverna A to G)
• Extern ljudnivå

Vidta åtgärder
Det är i slutändan föraren som avgör bränsleförbrukningen. För att kunna minska detta på lång sikt kan vi vara försiktiga med bromsen och därför bli mer bränsleeffektiva och miljömedvetna.

Regelbunden kontroll av trycket i däcket hjälper till att förbättra rullmotstånd, minska energiförlust och säkerställa optimal vidhäftning på våta underlag. För att minska risken för olyckor och för att garantera säkerheten för dig och andra som använder vägarna bör du alltid hålla ett rimligt avstånd.

Mer information: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm

Välj däck ur vårt stora onlinesortiment eller be oss om hjälp. Våra experter hjälper dig gärna att hitta lämpliga däck från vårt omfattande utbud av produkter.

Bränsleeffektivitet

Klassificeringen av bränsleeffektivitet är indelad i sju klasser, från A-klassen (den högsta) till G-klassen (den lägsta). Ett däck i A-klassen förbrukar 0.1 liter mindre på 100 km än ett däck i B-klassen. En viktig beståndsdel för bränsleeffektivitet är rullmotståndet eller rullfriktionen.

Rullmotstånd
Rullmotstånd är kraften som motverkar rörelse. Det uppstår till exempel när ett hjul rullar. Rullmotstånd beror inte bara på geometrin utan även materialets egenskaper.

Genomsnitt Genomsnittsvärdet är mellan C-E. Klass D används inte.

Våtgrepp

Det visar hur effektivt fordonet kan bromsa på våta vägar. Våtgrepp är en viktig egenskap, särskilt för sommardäck. Class A har högst säkerhet och kortast bromssträcka. Class F har lägst säkerhet och längst bromssträcka.

Klasserna i våtgrepp är baserade på testkörning på våta vägar i en genomsnittlig hastighet på 80 km/h. Skillnaden mellan däcks bromssträcka är 3-5 fot per klass. Skillnaden på bromssträckan mellan Klass A och Klass F kan till exempel vara upp till 18 meter.

Genomsnitt Det genomsnittliga värdet på däck ligger mellan B-E. Klass D och G används inte.

Däckljud

Symbolen indikerar extern däckljud i decibel med hjälp av tre ljudvågor för att tydliggöra om däcket kan hålla sig till godkänd ljudnivå. Externt däckljud motsvarar inte däckljudet inne i kupén.

En kontinuerlig ljudnivå över 80 decibel kan orsaka hälsoproblem.

Symbol
Tre ljudvågor symboliserar de sämsta resultaten. Detta är däck som överstiger den godkända maximumgränsen. En symbol med 2 ljudvågor har ljudnivåer som motsvarar den godkända nivån. Däck som har 1 ljudvåg är över tre decibel tystare än den godkända ljudnivån.

Wintrac xtreme är det första vinterdäck som Vredestein har utvecklat i samverkan med Giugiaro Design. Extrema former i kombination med aggressiva fasta linjer gör den W-formade slitbanan mycket tilltalande. Mönstertekniken stod i främsta rummet för Vredestein vid utformningen av Wintrac xtreme. Optimum Silica Processing™ (OSP™) är en teknik som tillämpas vid tillverkningen av slitbanans materialblandning, vilket ger bra vinteregenskaper och förbättrar greppet på våta ytor. Viktigast är att den jämna fördelningen av trycket över ytan ger ett jämnt slitage, vilket gör att ljudnivån är låg under däckets hela livslängd.

Egenskaper:

  • Utvecklad av Giugiaro Design:
  • Innovativ mönsterkanalteknik
  • Optimum Silica Processing™ (OSP™) i slitbanans materialblandning
  • Hastighetskoderna H, V och W
  • Jämn fördelning av trycket över slitbanan
  • Jämn fördelning av trycket över slitbanan
  • Även tillgängligt med VRFC-teknik

Fördelar:

  • Kraftfull framtoning på grund av radikala konturer i kombination med kraftfulla, fasta linjer
  • Raka mönsterkanaler tvärs över slitbanan för bra grepp på snö
  • Mönsterkanaler i sicksack i slitbanans skuldror för perfekt styrning
  • Bättre grepp på våta ytor
  • Utmärkt vattenplaningsstabilitet
  • Bra prestanda på snö och is
  • Verkligt högpresterande vinterdäck med bra kursstabilitet och styrprecision
  • Låga ljudnivåer under däckets hela livslängd
  • Perfekta köregenskaper under vinterförhållanden
  • RunFlat-däck: vid tryckfall kan däcket fortfarande köras i upp till 80 km/tim
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.
***Fälgar och kompletta hjul exkluderas från fri leverans (9,90 EURO per hjul / fälg).
Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK
Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK