Wintrac xtreme är det första vinterdäck som Vredestein har utvecklat i samverkan med Giugiaro Design. Extrema former i kombination med aggressiva fasta linjer gör den W-formade slitbanan mycket tilltalande. Mönstertekniken stod i främsta rummet för Vredestein vid utformningen av Wintrac xtreme. Optimum Silica Processing™ (OSP™) är en teknik som tillämpas vid tillverkningen av slitbanans materialblandning, vilket ger bra vinteregenskaper och förbättrar greppet på våta ytor. Viktigast är att den jämna fördelningen av trycket över ytan ger ett jämnt slitage, vilket gör att ljudnivån är låg under däckets hela livslängd.
Egenskaper:
Utvecklad av Giugiaro Design:
Innovativ mönsterkanalteknik
Optimum Silica Processing™ (OSP™) i slitbanans materialblandning
Hastighetskoderna H, V och W
Jämn fördelning av trycket över slitbanan
Jämn fördelning av trycket över slitbanan
Även tillgängligt med VRFC-teknik
Fördelar:
Kraftfull framtoning på grund av radikala konturer i kombination med kraftfulla, fasta linjer
Raka mönsterkanaler tvärs över slitbanan för bra grepp på snö
Mönsterkanaler i sicksack i slitbanans skuldror för perfekt styrning
Bättre grepp på våta ytor
Utmärkt vattenplaningsstabilitet
Bra prestanda på snö och is
Verkligt högpresterande vinterdäck med bra kursstabilitet och styrprecision
Låga ljudnivåer under däckets hela livslängd
Perfekta köregenskaper under vinterförhållanden
RunFlat-däck: vid tryckfall kan däcket fortfarande köras i upp till 80 km/tim
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Märke
Vredestein
Modell
Wintrac Xtreme
Dimension
215/60 R16 99H XL med fälg skyddslist (FSL)
Bredd
215
Däckets profil
60
Construction type
R
Däckstorlek
16
Belastningsindex
99
Hastighetsindex
(H)
With/Without Valve (TT/TL)
Däck kräver slang
M/C
Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.