Innovativ mönsterdesign med asymmetriskt, utvändigt, längsgående spår
Full kvartsblandning
Försedd med M&S-märkning och 'Three Peak Snowflake'-symbol
Fördelar
Optimala prestanda i alla de fyra säsongerna
Lågt rullmotstånd, kort bromssträcka på våta vägar och mycket tyst
Perfekt grepp i kurvor och vid snabb acceleration på snö och is
Mer stabilitet och bättre väghållning på torra ytor
Mycket slitstarkt, lång livslängd
Uppfyller kraven för märkning för vinterdäck
Kännetecknande för det nya Vredestein Quatrac 5 är det eleganta, asymmetriska mönstret. Sommarsidan, med lägre luftkvot, ger utmärkt väghållning och överlägsen styrprecision på torra och våta vägar. Vintersidan, med avancerad mönsterkanalsteknik, ger bra grepp på kalla eller snöiga ytor. 3D-greppklorna som sitter mellan mönsterkanalerna i mitten av däcket ger perfekt grepp i kurvor och snabbare acceleration även på snö och is. Den innovativa Full Silica-blandningen ger jämnt slitage och lång livslängd. Tack vare lågt rullmotstånd, kort bromssträcka på våta ytor och låg ljudnivå får Vredestein Quatrac 5 även bra poäng på alla tre aspekterna i EU:s däckmärkning.
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
QUATRAC 5 tyre review
Genomsnittsresultat av 666 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
24 168
10.06.2021insändareLeif Eriksson Kört på bana, fungerar utmärkt även där
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.