Den moderna blandning / kombination av komponenter med en kvarts del ger en klar förbättring vid berörda våta bromsar. Den CityTech II är en ekonomiskt attraktiv däck som utmärker sig genom låg rullande friktion och hög körsträcka.
Nytt däck för kompakt fordon till mellanklassbilar
Stor komfort tack vare låg ljudnivå
Bra pris-prestanda-förhållande
Yttre axel
Funktion
Den yttre skuldra slitbanan består av slutna skulderblocken kombination med en styv perifer ribba
Effekt
Ökad styvhet betyder mycket god kurvstabilitet på torra vägar och optimal hantering i kurvor och på rakt
Fördel
Utmärkta köregenskaper på torra vägar
Inre skuldra
Funktion
Den inre skuldra slitbanemönstret består av delvis öppna skulderblocken (förankringsstänger) och en dubbel blockera struktur i perifera ribban
Effekt
Optimerad blockera stelhet i kombination med bra vatten förskjutning från däckverkstad utåt
Fördel
Mycket bra hantering i våta
Vatten förskjutningsanordning
Funktion
Sidospår systemet i slitbanan revbenen, tillsammans med ett innovativt mönsterkanal koncept
Effekt
Effektiv vattendispersion från mitten av kontaktytan till de stora periferiska spår, plus ytterligare gripkanterna
Fördel
Ökad vattenplaning säkerhet och förbättrad bromsning i vått
Sidospår system skuldra
Funktion
Konsekvent bredd och likformig lutning i skulderspåren, tillsammans med en liten förskjutning mellan de inre och yttre skuldra
Effekt
Rullningsbuller elimineras genom den optimerade frekvensen overlay
Fördel
Minskad bullernivå och därmed optimerad körkomfort
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Viking CityTech II tyre review
Genomsnittsresultat av 33 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
1 260 864
24.09.2019fromElmir Toppen
08.11.2015fromHenry Sellén Lite hög ljudnivå i bilen
29.12.2014fromviggo Mycket bra däck till min toyota då jag uppskattar att däcken är mycket tyst och med bra egenskaper på båda vått och torrt väglag.
22.11.2014fromrikard super nöjd med dessa däck,går tyst och bra