Den nya MS plus 77 modellen sätter ny standard för Uniroyals vinterdäck
Dess teknik har konsekvent skräddarsys för att passa dagens vinter förhållanden på vägarna
Med utmärkta prestanda på våta och kalla ytor med en hög säkerhets nivå i snön, är det, den nya kraften på vintern
Förbättrad vattenplaning säkerhet
Stora öppna kanaler i centrum och axlar, gör möjligt att vattenflödet spolas bort effektivt
Det förbättrade mönstrets förmåga att absorbera vatten ger mer säkerhet på vått väglag
Förbättrad hantering på våta ytor
Komponenterna - speciellt utvecklade för våt prestanda - utvecklar däckets förmåga för att sammankoppla med vägbanan mer effektivt, med dess grova topparna
Stora bräda däck axlar minskar blockets deformation vid kurvtagning
Grepp och väghållning på snö
Lamellerna fräsar, bokstavligt sagt, snön och det innebär bättre grepp och väghållning på snö
Bättre bromsning på is
Det har utvecklats ett system som skiljer vattnet från isen och på så sätt flödar vattnet genom mycket mer och mycket mer lättare. Detta medför med sig bättre och säkrare bromsning på is.
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.