Det nya vinterdäcket är ämnat för högpresterande bilar och designat med tanke på utvecklingen av moderna bilar.
Pirelli Winter Sottozero 3: ett vinterdäck med höga prestanda som fungerar bra på alla typer av underlag. Sottozero 3 är avsett för medelstora och stora fordon med kraftfull motor och det har tagits fram för att ge maximal säkerhet på alla typer av vintervägar (torra, våta, snöiga, hala). Det har viktiga prestandaförbättringar jämfört med Sottozero 2.
Pirelli presenterar Winter Sottozero Serie 3 som ett däck med ultrahöga prestanda (UHP) avsett för medelstora och stora fordon i de högre prisklasserna med kraftfull motor. Det har utvecklats tillsammans med stora biltillverkare som samarbetar med Pirelli (Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën) för att optimera bilarnas sportiga prestanda.
Säkerhet i alla väder. Winter Sottozero 3 har en ny gummiblandning som garanterar optimala prestanda inom ett stort temperaturomfång. Denna innovation garanterar föraren ett bra grepp under hela vinterperioden.
STYRKA
Den bästa vinterprestandan i alla vinterförhållanden.
TEKNISKA EGENSKAPER
DIREKTIONELLT DUBBELT PIL-MÖNSTER: BÄTTRE DRAGKRAFT PÅ SNÖ
BREDARE SPÅR: UTMÄRKT HANDLING OCH BROMSPRESTANDA PÅ VÅTT
3D-SIPE TEKNOLOGI: FÖRBÄTTRAD HANDLING PÅ TORRA UNDERLAG SAMT KORTARE BROMSSTRÄCKA
FUNKTIONALISERAD GUMMIBLANDNING: BRA GREPP OAVSETT VÄDER ELLER TEMPERATUR
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Winter Sottozero 3 tyre review
Genomsnittsresultat av 338 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 345
08.03.2021insändareTorbjörn Eriksson Väldigt bra däck både på torra och snöiga väglag. Bra grepp på snö. Har inte testat på så mycket isiga vägar. Rekommenderas.
04.03.2020insändareChrister Johansson mjuk, smidig
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.