En referenspunkt för Ultra High Performance segmentet, det kännetecknas av ett assymterisk slitbanemönster. Idealt för topputbudet av sport och högprestandabilar, men det kan också övervägas för kraftfulla mellanklass bilar.
En milsten i utvecklingen av Pirelli utbudet, där P ZERO™ har blivit valt som originalutrustning för de flesta prestandainriktade och mer kraftfulla modellerna på marknaden. Dess assymetriska slitbanemönster förbättrar bromsförmågan och förbättrar handling och kontroll. Utmärkt i våta förhållanden med förbättrad säkerhet i potentiella vattenplaningssituationer.
Dess nya nano-komposit gummiblandning säkerställer maximalt grepp och stabilitet. Däckets strukturella integritet förbättrar styrrepons, som är grundläggande i motorsport, och säkerställer jämnt slitage. De speciella ”S-formade” spåren i slitbanan levererar lägre ljudnivåer och förbättrar komforten.
Ökad mönsterstyvhet med optimerad och konstant kontaktyta
Högre lateral styvhet och styrrespons
Snabb vattenevakuering
KUNDFÖRDELAR:
Förbättrad bromsförmåga och greppprestanda också vid höga hastigheter
Ökad handlingsprestanda vid sport körning
Förbättrad säkerhet och kontroll vid potentiella vattenplaningssituationer
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Business Reviews
Profile:P Zero
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
09/2019
Evo Magazine
285/35 ZR20 (100Y) F01
Highly recommended
P ZERO tyre review
Genomsnittsresultat av 655 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 657
21.08.2020insändarePasi Rahunen Bra grepp och bra ljudnivå.
14.08.2020insändareMagnus Däcken är ganska spårkänsliga vilket kan ge ryck i ratten i högre hastighet
03.10.2015insändaret.almgren bilen mycket mindre spårkänslig
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.