ENERGY™ EFFICIENT: Ny gummiblandning och unik mönsterutformning som förhindrar onödiga energiförluster – du sparar bränsle och minskar koldioxid utsläpp.
REN LUFT: Tillverkat av eko-vänliga material, vilka minimerar miljöpåverkan både i tillverkningsfasen och genom hela däckets livslängd.
LÅNG LIVSLÄNGD: Avancerad teknik och unik gummiblandning ger längre livslängd utan avkall på säkerhet och prestanda.
LÅG BULLERNIVÅ: Uppfyller redan EU-förordningen för 2012 om minskning av buller, vilket resulterar i en förbättrad körkomfort.
Introducerad som ett komplement till det nuvarande däcket CINTURATO™ P7™ är den blåa versionen ämnad att uppnå EU:s däcketiketts toppbetyg både i bromsning på vått och rullmotstånd.
FEATURES:
Jämn fördelning av däckets kontaktyta
Styvhet i stommen
Fyra breda mönsterspår
FUNCTIONS:
Lång livslängd
Lägre vertikal flexning och minskade energiförluster
Utmärkt vattenevakuering
CUSTOMER BENEFITS:
Trygg + njutningsbar körning under lång tid
Reduktion av rullmotståndet
Utomordentlig säkerhet och kontroll vid situationer med risk för vattenplaning
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Cinturato P7 BLUE tyre review
Genomsnittsresultat av 543 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
10 272
08.10.2015insändareUlrica För min VW CC 2013 4motion medförde däcken ökat buller jämfört med tidigare sommardäck, Continental Contisport5. Därmed inte sagt att de i andra bilmodeller beter sig tystare.
Tyvärr är jag besviken eftersom jag valde däck mycket utifrån just bullernivå.
28.08.2015insändareErik Thoren helt otroligt däck när andra måste sänka hastigheten på E4:an till 90 så ligger jag lungt kvar med farthållaren på 110 sparade ca 1 dl/mil på att byta till dessa däck också och
17.10.2014insändareThomas E Enda nackdelen med däcket är bromsa öringar på torrt väglag. Tycker inte heller det är så lättrulandet som det påstås.
12.10.2014insändareDaniel Ofta punkteringar vid körning på grusväg
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.