Ett dubbfritt vinterdäck för stadsjeepar. Ger utmärkta köregenskaper i varierande centraleuropeiska vinterförhållanden.
Nokian WR SUV 3 är ett robust dubbfritt vinterdäck med bra prestanda. Däcket ger säkra och logiska köregenskaper även vid yttersta gränsen av greppet.
MYCKET EFFEKTIVT SKYDD MOT SLASK- OCH VATTENPLANING
UTMÄRKTA KÖREGENSKAPER PÅ SNÖIGA OCH TORRA VÄGAR
MYCKET BRA GREPP PÅ VÅTT UNDERLAG
STABILA KÖREGENSKAPER I ALLA FÖRHÅLLANDEN
Utmärkt vintergrepp
Snöklorna ger däcket ett utmärkt vintergrepp genom att de greppar effektivt på underlaget i mjuk snö och ger bra grepp även i terräng.
Stabila och kontrollerade köregenskaper
Speciella stödlyft på mönsterklackarna ser till att däckets köregenskaper är kontrollerade och stabila på barmark.
Slitstyrka och säkerhet i överraskande körsituationer
Aramid-fibrer gör däcksidorna mer starka, vilket gör att däcksidorna tål stötar och tryck mot fälghornet bättre.
ARAMID SIDOVÄGG – Mer robusta än någonsin
Nokian-däck med tekniken Aramid sidewall erbjuder dig extra säkerhet och hållbarhet i krävande väderförhållanden och ojämna vägar. Deras ojämförliga sidoväggar är fantastiskt beständiga mot slitage och rivskador. Aramidfibren gör sidoväggen stark och stram vilket gör att den tåler slag och skär ännu bättre.
Samma material används även inom industrierna för luftfart och pansar. Det använd även med goda resultat i skottsäkra västar.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
WRSUV3 tyre review
Genomsnittsresultat av 427 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 681
17.03.2021insändareChrister Det går tyst och mjukt och greppar bra i de flesta situationer. Med aktiv körning på vått underlag kan man uppleva lite kurvsläpp. På snöiga vintervägar greppar dom bra.
01.07.2019insändareStaffan Hane Jag är mycket nöjd med både bil och däck. Bor i Södermanland och har därför ej dubbdäck. Kör ofta sträckan Nyköping-Stockholm (uppkörd motorväg)
16.06.2014insändare Aringstam Betyg avser asfalt.
Däcktryck: 2,6 kg (37 psi) runt om.
Mönsterdjup vid 850 mil: fram 7 mm, bak 8 mm.
Bränsleförbrukning blandad körning ligger i spannet 0,70 till 0,81 L per mil.
Valet av högt TW (Treadware 500) är viktigt.
Omdömet är priskänsligt.
22.03.2014insändareHåkan Var en dålig vinter, fick inte testa detta europeiska vinter däck fullt ut, hittills har jag inte märkt att det skulle vara så dåligt som man säger.