Nya vinterdäcket Nokian WR D3 ger bra grepp på våta, torra och snöiga vägar. Detta lättrullande dubbfria vinterdäcket sparar bränsle och ger ett bra skydd mot slask- och vattenplaning.
Mycket bra grepp på våta och snöiga vägar
Effektiv skydd mot slask- och vattenplaning
Lågt rullmotstånd sparar både miljö och bränsle
Det centraleuropeiska dubbfria vinterdäcket Nokian WR D3 vann testet i Auto, Motor + Sport (22/2012). Enligt tidningen är Nokian WR D3 utmärkt på snö, ger kort bromssträcka på torra vågar och har välbalanserade köregenskaper. ”Vi kan med eftertryck lyfta fram Nokian WR D3 som årets testvinnare. Inget annat däck övertygar på snö som det finska vinterdäcket”, skriver Auto, Motor + Sport som testade tretton centraleuropeiska dubbfria vinterdäck i dimensionen 205/55 R16 H.
Nya Nokian WR D3 ger en mycket bra kombination av säkra och komfortabla köregenskaper. Däckets nanoteknik, nya material och innovationer ger detta miljövänliga däck ett utmärkt grepp och fina köregenskaper i typiska centraleuropeiska vinterförhållanden.
Däckets pilformade mönster gör Nokian WR D3 till ett bra val för små och medelstora familjebilar och för bilister som sätter värde på ekonomisk och säker bilkörning.
DSI- och WSI-slitindikatorer
Slitageindikatorn DSI (Driving Safety Indicator/Körsäkerhetsindikator) och snöflingessymbolen WSI (Winter Safety Indicator/Vintersäkerhetsindikator) hjälper till att förbättra säkerheten och förbättra körkomporten. Numren som anges indikerar tjockleken på de kvarstående spåren i slitbanan i millimeter. Allt eftersom däckmönstret slits ned försvinner de individuella numren. Ett profildjup på 4-5 millimeter är nödvändigt för säker körning i vinter. Om snöflingan inte längre är synlig ska däcken bytas ut för att garantera tillräcklig säkerhet vid vinterkörning.'
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Business Reviews
Profile:WR D3
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
09/2014
auto motor und sport
205/55 R16 91H
Recommendable Styrka: Topp sidostabilitet, korta bromssträckor och god traktion på snö. Bra grepp i kurvor vid blöt vägbana, säkert vid vattenplaning. Balanserad men ändå dynamisk prestation vid torr vägbana. Svaghet: Minimala svagheter vid bromsning samt lätt lastväxelkänslighet på blöt asfalt, förhöjt rullmotstånd.
09/2014
Auto Zeitung
205/55 R16 91H
Highly recommended Nokian WR D3 visar sina styrkor på blöt och torr vägbana.
11/2013
auto-motor-i-sport.pl
205/55 R16 91H
Highly recommended
12/2012
ANWB.nl
205/55 R16 91H
Recommendable
10/2012
Stiftung Warentest
205/55 R16 91H
Recommendable
09/2012
auto motor und sport
205/55 R16 91H
Highly recommended
09/2012
ADAC
205/55 R16 91H
Recommendable
09/2012
Auto Zeitung
205/55 R16 91H
Highly recommended
09/2012
AUTO BILD
205/55 R16 91H
Recommendable
09/2012
AUTOStraßenverkehr
205/55 R16 91H
Highly recommended
09/2012
ÖAMTC
205/55 R16 91H
Highly recommended
09/2012
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
205/55 R16 91H
Recommendable
09/2011
AUTOStraßenverkehr
205/55 R16 91H
Highly recommended
09/2011
GTÜ Gesellschaft für Technische Überwachung mbH
205/55 R16 91H
Recommendable
09/2011
auto motor und sport
205/55 R16 91H
Highly recommended
09/2011
ACE Auto Club Europa
205/55 R16 91H
Recommendable
09/2011
Auto Zeitung
205/55 R16 91H
Highly recommended
Nokian WR D3 tyre review
Genomsnittsresultat av 110 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
16 087 680
10.09.2018fromPeter Soneson Däcken har bra grepp på våt vägbana och i snö, men sämre på is: Dock helt o.k. för sydsvenska förhållanden. Lite svajiga på torr väg. Största problemet är mycket dålig slitstyrka när man har tyngre bil och att däcken slits mycket ojämnt: Trots att jag, p.g.a. bilens höga totalvikt, avsiktligt valde versionen XL som är märkt bärighet 100 verkar de betydligt mera svampiga än mina Dunlop-däck som är märkta bärighet 96!
18.05.2015fromTadeusz Mankowski Pperfekt däck för min bil
12.04.2015fromMicke w Mycket bra grepp i snö
26.06.2014fromBengt Johansson Bra pris, men strulig leverans!
Något slingrig kursstabilitet, men det är kanske normalt för denna däckstyp?