Kundtjänst (Mo–Fr: 7–22):
+46 (0) 101992581
Vänligen notera: Däcken levereras utan fälgar
(Fälgarna på bilderna är endast i illustrativt syfte.)

Nokian Hakkapeliitta R2 RunFlat
225/55 R17 97R , Nordiska vinterdäck, runflat

Däckstorlek
225/55 R17 97R  Ändra 
Tillgänglighet
tillgängligt
Däcktyp
Vinterdäck Wi
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet
R: Godkänd upp till 170 km/h
EAN
6419440286648
Artikelnummer
R-242504
Däckmärkning
F F 72 dB
Ofta Köpt Tillsammans:
  • Totalbelopp:
    kr 12.699
    1 x Nokian Hakkapeliitta R2 RunFlat 225/55 R17 97R , Nordiska vinterdäck, runflat =
    kr 3.089
    1 x DeltiGrip Deltigrip eco - Quality Snow Chain for your car =
    kr 343
kr 3.089
Pris per artikel, inkl. moms
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars öppet köp***
Över 1.000 monteringsstationer
  • Beskrivning
  • EU däckmärkningar:

Flat Run egenskaper (extrautrustning)

Efter punktering går det att köra cirka 5 mil med däcket om bilen är
fullastad. Om endast föraren finns i bilen, går det att köra upp till 15 mil med däcket. Nokian Tyres rekommenderar att man kör högst 80 km/h med det punkterade run flat däcket. Om vägen är mycket halt bör inte hastigheten överstiga 50 km/h.

På grund av säkerhetsskäl kan run flat däck monteras endast på bilar med integrerad däcktryckskontroll, eller någon annan typ av system som övervakar lufttrycket i däcken och varnar om trycket minskar i något av däcken. Utan däcktryckskontrollsystem är det nästan omöjligt att upptäcka en punktering.

Nokian Hakkapeliitta R2, friktionsdäck

  • Mycket säkert på is och snö
  • Överlägsna köregenskaper på våta och torra vägar
  • Sparar bränslekostnader

Det nya nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är första valet för bilister som uppskattar unik komfort och gröna värden. Däcket sparar mycket bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Däckets rullmotstånd är väldigt lågt, över 5 procent lägre än på sin föregångare Nokian Hakkapeliitta R som även det är betydligt bränsleeffektivare än sina konkurrenter.

Dessutom är säkerhetsegenskaperna på det lättrullande Nokian Hakkapelitta R2 i topp, tack vare den nya generationens gummiblandning, skräddarsytt mönster samt konceptet Cryo Crystal. Däckets bättre vintergrepp märks speciellt på isunderlag där Nokian Hakkapeliitta R2 har över tio meter kortare bromssträcka från 80 km/h än sin föregångare Hakkapeliitta R som är känt för sitt utmärkta isgrepp.

Slitage- och vinterslitagevarnare (Nokian Hakkapeliitta R2)

Siffrorna mitt på däcket visar huvudspårens mönsterdjup i millimeter.
Snöflingesymbolen är synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter.
När den försvinner indikerar det att det är dags att köpa nya vinterdäck för att inte riskera de säkra köregenskaperna.

Nya Cryo Crystal Concept: optimalt grepp

Konceptet Cryo Crystal ger däcket bättre sidogrepp och grepp rakt fram. Gummiblandningen innehåller diamanthårda greppartiklar som liknar mikroskopiskt små kristaller med många kanter. De fungerar som inbyggda dubbar och greppar effektivt på underlaget

Mycket grepp – lättrullande

Hakkapeliitta R2 har en ny vintersilicagummiblandning som baseras på cryosilan och blandningen fungerar säkert på brett temperaturområde, oavsett om vägen är våt eller farligt hal.

Grepp- och slaskklor ger extra säkerhet i extrema situationer

Mellan mönsterklackarna finns de så kallade greppklorna som förbättrar is- och snögreppet, speciellt vid inbromsning och acceleration.

Pumplamellerna maximerar våtgreppet

Nokian Hakkapeliitta R2 har som sin föregångare fickformade
lameller på mönsterklackarna på skulderområdet som pumpar bort vatten från vägbanan och ökar greppet.

Stabila och exakta köregenskaper

Vinterdäcken på drivaxeln slits vanligtvis först vid mitten på däcket.
Det nya mönstret med sin sammanhängande mittribba och bestämda rullriktning förbättrar stabiliteten.

Den Europeiska däckmärkningen

Introduktion
Sedan 1 November 2012 måste alla däck som tillverkas efter 1 juli 2012 visa den europeiska däckmärkningen.

Fördelar
Den Europeiska unionen har utvecklat den den här nya bestämmelsen för att främja ekonomisk och miljömässig effektivitet och säkerställa vägsäkerhet.

Nackdelar Däckmärkningen kan ge en överblick och ge kunden mer insyn, men den täcker endast tre kriterier. För att göra en omfattande utvärdering av ett däck krävs det många fler funktionsegenskaper. Testresultat från olika testinstitut som exempelvis ADAC är mycket mer strikta, särskilt när det gäller test av vinterdäck.

Vi vill poängtera att det är tillverkaren som märker däcken och gör informationen tillgänglig för oss. Om du inte kan hitta märkningen har tillverkaren antingen inte informerat oss om märkningen, eller så har produkten tillverkats innan juli 2012. Innan det datumet behövde däck inte ha en märkning, så i vissa fall är det möjligt att du köper ett däck som inte har en däckmärkning. .

Symboler
Däcken är klassificerade utifrån tre egenskaper:
• Bränsleeffektivitet (bokstäverna A till G)
• Våtgrepp (bokstäverna A to G)
• Extern ljudnivå

Vidta åtgärder
Det är i slutändan föraren som avgör bränsleförbrukningen. För att kunna minska detta på lång sikt kan vi vara försiktiga med bromsen och därför bli mer bränsleeffektiva och miljömedvetna.

Regelbunden kontroll av trycket i däcket hjälper till att förbättra rullmotstånd, minska energiförlust och säkerställa optimal vidhäftning på våta underlag. För att minska risken för olyckor och för att garantera säkerheten för dig och andra som använder vägarna bör du alltid hålla ett rimligt avstånd.

Mer information: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm

Välj däck ur vårt stora onlinesortiment eller be oss om hjälp. Våra experter hjälper dig gärna att hitta lämpliga däck från vårt omfattande utbud av produkter.

Bränsleeffektivitet

Klassificeringen av bränsleeffektivitet är indelad i sju klasser, från A-klassen (den högsta) till G-klassen (den lägsta). Ett däck i A-klassen förbrukar 0.1 liter mindre på 100 km än ett däck i B-klassen. En viktig beståndsdel för bränsleeffektivitet är rullmotståndet eller rullfriktionen.

Rullmotstånd
Rullmotstånd är kraften som motverkar rörelse. Det uppstår till exempel när ett hjul rullar. Rullmotstånd beror inte bara på geometrin utan även materialets egenskaper.

Genomsnitt Genomsnittsvärdet är mellan C-E. Klass D används inte.

Våtgrepp

Det visar hur effektivt fordonet kan bromsa på våta vägar. Våtgrepp är en viktig egenskap, särskilt för sommardäck. Class A har högst säkerhet och kortast bromssträcka. Class F har lägst säkerhet och längst bromssträcka.

Klasserna i våtgrepp är baserade på testkörning på våta vägar i en genomsnittlig hastighet på 80 km/h. Skillnaden mellan däcks bromssträcka är 3-5 fot per klass. Skillnaden på bromssträckan mellan Klass A och Klass F kan till exempel vara upp till 18 meter.

Genomsnitt Det genomsnittliga värdet på däck ligger mellan B-E. Klass D och G används inte.

Däckljud

Symbolen indikerar extern däckljud i decibel med hjälp av tre ljudvågor för att tydliggöra om däcket kan hålla sig till godkänd ljudnivå. Externt däckljud motsvarar inte däckljudet inne i kupén.

En kontinuerlig ljudnivå över 80 decibel kan orsaka hälsoproblem.

Symbol
Tre ljudvågor symboliserar de sämsta resultaten. Detta är däck som överstiger den godkända maximumgränsen. En symbol med 2 ljudvågor har ljudnivåer som motsvarar den godkända nivån. Däck som har 1 ljudvåg är över tre decibel tystare än den godkända ljudnivån.

Flat Run egenskaper (extrautrustning)

Efter punktering går det att köra cirka 5 mil med däcket om bilen är
fullastad. Om endast föraren finns i bilen, går det att köra upp till 15 mil med däcket. Nokian Tyres rekommenderar att man kör högst 80 km/h med det punkterade run flat däcket. Om vägen är mycket halt bör inte hastigheten överstiga 50 km/h.

På grund av säkerhetsskäl kan run flat däck monteras endast på bilar med integrerad däcktryckskontroll, eller någon annan typ av system som övervakar lufttrycket i däcken och varnar om trycket minskar i något av däcken. Utan däcktryckskontrollsystem är det nästan omöjligt att upptäcka en punktering.

Nokian Hakkapeliitta R2, friktionsdäck

  • Mycket säkert på is och snö
  • Överlägsna köregenskaper på våta och torra vägar
  • Sparar bränslekostnader

Det nya nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är första valet för bilister som uppskattar unik komfort och gröna värden. Däcket sparar mycket bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Däckets rullmotstånd är väldigt lågt, över 5 procent lägre än på sin föregångare Nokian Hakkapeliitta R som även det är betydligt bränsleeffektivare än sina konkurrenter.

Dessutom är säkerhetsegenskaperna på det lättrullande Nokian Hakkapelitta R2 i topp, tack vare den nya generationens gummiblandning, skräddarsytt mönster samt konceptet Cryo Crystal. Däckets bättre vintergrepp märks speciellt på isunderlag där Nokian Hakkapeliitta R2 har över tio meter kortare bromssträcka från 80 km/h än sin föregångare Hakkapeliitta R som är känt för sitt utmärkta isgrepp.

Slitage- och vinterslitagevarnare (Nokian Hakkapeliitta R2)

Siffrorna mitt på däcket visar huvudspårens mönsterdjup i millimeter.
Snöflingesymbolen är synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter.
När den försvinner indikerar det att det är dags att köpa nya vinterdäck för att inte riskera de säkra köregenskaperna.

Nya Cryo Crystal Concept: optimalt grepp

Konceptet Cryo Crystal ger däcket bättre sidogrepp och grepp rakt fram. Gummiblandningen innehåller diamanthårda greppartiklar som liknar mikroskopiskt små kristaller med många kanter. De fungerar som inbyggda dubbar och greppar effektivt på underlaget

Mycket grepp – lättrullande

Hakkapeliitta R2 har en ny vintersilicagummiblandning som baseras på cryosilan och blandningen fungerar säkert på brett temperaturområde, oavsett om vägen är våt eller farligt hal.

Grepp- och slaskklor ger extra säkerhet i extrema situationer

Mellan mönsterklackarna finns de så kallade greppklorna som förbättrar is- och snögreppet, speciellt vid inbromsning och acceleration.

Pumplamellerna maximerar våtgreppet

Nokian Hakkapeliitta R2 har som sin föregångare fickformade
lameller på mönsterklackarna på skulderområdet som pumpar bort vatten från vägbanan och ökar greppet.

Stabila och exakta köregenskaper

Vinterdäcken på drivaxeln slits vanligtvis först vid mitten på däcket.
Det nya mönstret med sin sammanhängande mittribba och bestämda rullriktning förbättrar stabiliteten.

*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.
***Fälgar och kompletta hjul exkluderas från fri leverans (9,90 EURO per hjul / fälg).
Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK
Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK