Nytt rotationsriktat däckmönster som omdefinierar köregenskaperna på torra, våta och snöiga vägbanor
Ett nytt symmetriskt mönster ger de bästa köregenskaperna överlag på torra, våta och snöiga vägbanor, och mittspåret förbättrar motståndet mot vattenplaning.
Senaste generationen gummiblandning ger ett bättre våt-, torr- och snögrepp
En innovativ blandning integrerar en ny funktionell polymer som höjer kapaciteten för våt-, torr- och snögrepp till nästa nivå.
En ny blandning under slitbanan minskar bränsleförbrukningen
En ny blandning minimerar energiförlusten på däckmönstret, vilket minskar rullmotståndet.
Premium Touch-design utmed hela däcksidan
Sammetslik effekt på däcksidan för att göra din bil ännu snyggare.
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Business Reviews
Profile:Pilot Alpin 5
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
10/2021
Tyre Reviews
315/40 R21 115V XL, SUV
Highly recommended
Märke
Michelin
Modell
Pilot Alpin 5
Dimension
315/40 R21 115V XL, SUV
Bredd
315
Däckets profil
40
Construction type
R
Däckstorlek
21
Belastningsindex
115
Hastighetsindex
(V)
With/Without Valve (TT/TL)
Däck kräver slang
M/C
Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.