Säkerhet från tidig vår till sen höst - sommardäcket som är anpassat för växlande nordiska väderförhållanden
Utmärkt prestanda på sommarvägar
Utmärkt bromsning på torrt(1)
Utmärkt bromsning på vått(2)
Extra säkerhet under tidig vår och sen höst
Säkerhet på frostiga vår- och höstvägar
3PMSF certifiering för säker bromsning och acceleration på snö(3)
Mer för pengarna
Längre livslängd än MICHELIN Energy Saver+ (bäst i sin kategori enligt ADAC)(4, 5)
Förläng sommaren och spara vinterdäcken till vintern(3)
(1) MICHELIN CrossClimate+ har samma prestanda i bromsning på vått som MICHELIN CrossClimate (test utfört i september 2016 av TÜV SÜD Product Service på uppdrag av Michelin med dimension 205/55 R16 på en VW Golf 7). MICHELIN CrossClimate har samma prestanda som referensdäcket för sommar (jämförelse publicerad den 30 september 2016 av AutoBild på dimension 205/55 R16). (2) B-klassad gällande bromsning på vått på däcketiketten. (3) 3PMSF = Three Peak Mountain Snow Flake. Certifiering gällande egenskaper på snö (bromsning och acceleration). MICHELIN CrossClimate är inte ett vinterdäck enligt gällande svensk lagstiftning. (4) Tester utförda mellan juli och augusti 2016 av DEKRA Test Center, på uppdrag av Michelin, med dimension 205/55R16 på en VW Golf 7. (5) MICHELIN Energy Saver+ fick högsta poäng, 0.5, gällande livslängd i ADACs sommardäckstest 2015 på dimension 205/55R16.
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Business Reviews
Profile:CrossClimate +
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
09/2020
AUTO BILD
185/60 R15 88V XL
Highly recommended
CrossClimate + tyre review
Genomsnittsresultat av 201 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
13 926
09.03.2020insändareNiklas Perfekt däck för den som bor/kör i södra Sverige samt södra/centrala Europa vintertid och norra Sverige/Norden sommartid.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.