En specialist av vintersäsongen 2012/2013 - ny generation av vinterdäck MP92 Sibir Snow SUV MS med en state-of-the-art asymmetriska rundstrålande mönster, lämplig för vintern drift av stora klassen SUV och 4x4 fordon. Det garanterar ett utmärkt grepp och körsäkerhet under vinterförhållanden, en rad 25 storlekar från 15 'till 20' och hastighet kategori (index) från 'T' till 'V' (190 km / t till 240 km / t). Snö suffix betyder att däcket är konstruerat för europeiska vinterförhållanden utan tillämpning av spikar. Beteckning SUV - Sport Utility Vehicle - föreslår användning av fordonet - en familj bil på väg till idrott, skidåkning, reser till bergsområden samt den vanliga användningen av dessa däck under vintersäsongen.
Högre vikt stadsjeepar ger högre tröghetskraft vid hantering och bromsning - fordonet har en tendens att stanna kvar i rörelse vid inbromsning och därför måste däck som kan stoppa den i tid, särskilt på vintern. Mer aggressiv slitbanemönster, Zig-zag 'Z', mera laterala spår och kanter grepp. Snö fastnar lättare i slitbanan, vilket ger en bättre sammankoppling med den snöiga ytan. Ett stort antal grepp kanter garanterar ett bättre resultat under vintern. Bättre grepp på snö och bromsprestanda under vinterförhållanden. Öppnar insidan av en del av slitbanan, direkt omkretsspår, mer ballanced slitbaneblandning. Mycket bra bromsförmåga på våt väg, minskad vattenplaning effekt. Stängd skuldra av den yttre delen av slitbanan i kombination med 3-D-kanter i slitbaneblock. Däck säkerställa hög styvhet av slitbanan och mycket bra hantering på våt väg även i vinterförhållanden. Optimerad slitbanan stelhet, 3-D kanter och olika storlekar av slitbaneblock säkerställa jämn betygsatt fördelning fotavtryck tryck, minska slitage och ger högre körkomfort.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Märke
Matador
Modell
MP92 Sibir Snow
Dimension
185/55 R15 82T
Bredd
185
Däckets profil
55
Construction type
R
Däckstorlek
15
Belastningsindex
82
Hastighetsindex
(T)
With/Without Valve (TT/TL)
Däck kräver slang
M/C
Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.