Asymmetriskt ultrahög presterande däck avsedd för Europas bästa bil marknad. Y hastighets rankade KU39 viktigaste funktioner är dess förbättrade prestanda,
Bromsförmåga på vått väglag och kontrollerad åktur, och förfining
Hög grepp Gummiblandningen ger maximal dragkraft och bromsförmåga
Specialdesignad hölje ger imponerande hög hastighet stabilitet
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Ecsta Le Sport KU39 tyre review
Genomsnittsresultat av 604 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
10 639
06.10.2014insändareSalim Pris värt
21.09.2014insändaremikael thunberg Det ena däcket var inte runt. Fick hjälp att anpassa det av en riktig däckfirma som snurrade däcket runt fälgen. Det vart bättre men det finns fortfarande vibrationer kvar som ej går bort. Köp inte de här däcken!
18.09.2014insändareMikael Thunberg Det ena däcket var ovalt. Bilen skuttade fram på vägen som en kanin. Efter proffesionell hjälp så ändrade dom däckets position på fälgen. Då vart det bättre, men ej helt bra. Det finns lite vibrationer kvar. Kort sagt: man får vad man betalar för.
22.11.2013insändareZoran Mycket nöjd, Använder min bil i tjänst, blir många mil om året, Har kört 1500mil redan med däcken. Då har jag kört hårt.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.