Snö/Is Utmärkt för användning på snö - snöflingesymbol och M + S beteckning, för säker start och stopp på snö.
Regn Utmärkt prestanda på våta vägar. Uppnått klass B i den våta prestanda kategori av europeiska däckmärke.Detta innebär upp till 5% kortare bromssträcka på våta vägar, och en 8% lägre risk för vattenplaning i en rak linje och 4% i kurvor, jämfört med föregångaren KLEBER Quadraxer (intern test i storlek 205/55 R16 91H, genomförs i december 2014).
Torra vägar Förbättrad prestanda på torra vägar - upp till 3,5 m kortare bromssträcka jämfört med föregångaren KLEBER Quadraxer (intern test i storlek 205 / 55R16 91H, som genomfördes i januari 2015).
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Quadraxer 2 tyre review
Genomsnittsresultat av 433 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 751
23.06.2021insändareHans Erling Jensen Vi beslutade i höstas att från och med nu bara ha ett sätt däck. Helårs. Vi valde Kleber ut ifrån de testresultat vi läste om på åtskilliga sidor på nätet. Det har visat sig vara ett godt val även om vi också såg till priset som låg i övre medianen.
29.08.2020insändareStanislaw Jag körde inte på dessa däck på vintern
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.