KINERGY 4S (H740)
Mångfasetterad harmoni för fullständigt balanserad körning året runt
10% minskad bromssträcka på snö. 6% bättre hantering i vått och torrt väglag. Tillämpningen av två olika lameller gör det möjligt för däcket att besitta kraftfulla sommaregenskaper på insidan och vinterprestanda utvändigt.
Egenskaper
Däckmönster
Breda sidoräfflor (som ett träd med breda löv)
Tvärstaget och vattenplaningsskyddet har formats på basis av breda sidoräfflor. Minskat markmotstånd ger en smidigare körning över vatten och snö. Förbättrade sidoräfflor ger bästa snögreppsprestanda.
Vinterlameller
Vinterlameller ger kraftfulla vinterprestanda på is och snö.
Smal sidoräffla (som träd med barr)
Huvudsidoräfflor med tvärsgående vinklar ger briljanta grepp- och bromsprestanda, optimerade för olika vägförhållanden.
Sommarlameller
Tillämpningen av två olika lameller gör det möjligt för däcket att besitta kraftfulla sommaregenskaper på insidan och vinterprestanda utvändigt. Ett 3D-lamellåsningssystem stödjer däcket på ett progressivt sätt även i dåliga vägförhållanden genom att stärka blockstyvheten.
Snögrepp (kraftfulla snöprestanda)
Den V-formade sidoräfflan, med inspiration från isyxor, levererar effektiva kör- och kurvtagningsegenskaper på både is och snö. Märkningarna med snöflingan på skuldran anger positionen för slitageindikatorerna för vinterslitbanan (Tread Wear Indicators, TWI). De erbjuder bättre säkerhet och prestanda, och visar när däckets slitbanedjup inte längre är tillräckligt för körning i snö.
Däckstruktur
Kiselblandning med bra grepp
Förbättrat snö-/våtgrepp och lägre rullmotstånd.
Förstärkt bälte med sömlöst fullskydd
Idealisk slitbanestyrka.
Brett skikt med 2 stålbälten
Säkerställer optimal slitbanestyvhet och förbättrar handhavandet.
Jämviktsstomlinje i polyester
Förbättrad sidoväggsstyvhet och hållbarhet.
Däckfotsfiller med hög hårdhet
Förbättrad hanterings- och styrningsrespons.
Ultrahöghållfast däckfotsvajer
Förbättrad enhetlighet och hållbarhet för däckfotens position.
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större.
Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö.
Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Märke |
Hankook |
Säsong |
|
Modell |
Kinergy 4S H740 |
Dimension |
205/50 R17 93V XL SBL |
Bredd |
205 |
Däckets profil |
50 |
Construction type |
R |
Däckstorlek |
17 |
Belastningsindex |
93 |
Hastighetsindex |
(V) |
With/Without Valve (TT/TL) |
Däck kräver slang |
M/C |
Nej |