Prestandadäcket som ger din suv väggrepp under hela vintern
Prestanda under hela vintersäsongen
Enastående väggrepp och väghållning på snö och is
Offroadprestanda
Förbättrat skydd mot vattenplaning
Prestanda under hela vintersäsongen Ta dig an de tuffaste vinterförhållandena med UltraGrip SUV. Goodyears 3D-BIS+reg,-teknik använder sammanlänkade lameller för att skapa ett stort antal bitande kanter som ger ett bra väggrepp i de flesta vintermiljöer.
Enastående väggrepp och väghållning på snö och is De radiella lamellerna med hög densitet hos UltraGrip SUV ser till att behålla optimal kontakt med underlaget, oavsett om det är vått eller täckt av snö eller is. De längsgående lamellerna förbättrar väghållningen på frusna vägar och vid töväder.
Offroadprestanda UltraGrip SUV ger en bekväm offroadkörning i terräng. Skulderblocken är designade för att snabbt gräva sig ned och transportera bort lera och snö.
Förbättrat skydd mot vattenplaning De breda kanalerna i mönstret är designade för att snabbt transportera bort vatten och slask och motverka att din suv drabbas av vattenplaning.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Märke
Goodyear
Modell
UltraGrip + SUV
Dimension
225/75 R16 104H med fälg skyddslist (MFS), SUV
Bredd
225
Däckets profil
75
Construction type
R
Däckstorlek
16
Belastningsindex
104
Hastighetsindex
(H)
With/Without Valve (TT/TL)
Däck kräver slang
M/C
Nej
Goodyear S.A. (Innovation Center)
Avenue Gordon Smith, 7750, Colmar-Berg, Luxembourg