Goodyear
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Goodyear

Goodyear Fuelmax S 295/80 R22.5 154/149M 18PR

Goodyear

Goodyear Fuelmax S 295/80 R22.5 154/149M 18PR

Goodyear - Däckproducent från USA. Kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.

Däckstorlek
295/80 R22.5 154/149M 18PR 
Tillgänglighet:
just nu är den här produkten ej i lager
Däcktyp:
SommardäckSo
Hastighet:
M: Godkänd upp till 130 km/h
EAN:
5452000674005
Artikelnummer:
R-328075
Däckmärkning:
DEX:
Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på support​@tirendo.se
just nu är den här produkten ej i lager
Pris per artikel, inkl. moms
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckmärkning
  • Tekniska specifikationer

Goodyear Fuelmax S

Nya FuelMax S använder IntelliMax Groove Technology som har optimal kavitetsform och andra innovationer som ger lägre bränsleförbrukning samt

  • IntelliMax Groove Technology
  • Högt netto-/bruttoförhållande för optimal
  • Slitbanevolym med minskat mönsterdjup
  • Optimerad kavitet
  • Optimerade lamellvinklar
  • Kantlameller

FUELMAX S-däcket är rustat med IntelliMax Groove Technology för optimerat rullmotstånd när däcket slits. Optimerad kavitet ger dessutom en perfekt kompromiss mellan rullmotstånd, livslängd och väghållning. Slitaget går ännu långsammare, tack vare ett högt netto-/bruttoförhållande, med minskad halkrisk vid lägre bränsleförbrukning och förbättrad livslängd.

IntelliMax Groove Technology. De tre dolda regndroppsspåren sluts när de möter kontaktytan. Ribborna stöder varandra och gör slitbanan styvare, vilket ger lågt rullmotstånd. Många greppande kanter, för god kontakt mellan däck och väg. -> Optimerat våtgrepp och kortare bromssträckor. När mönstret har slitits ned till 50 % öppnas IntelliMax-spåren. Eftersom mönsterdjupet är mindre blir också ribbrörelsen mindre och behöver inte stöd från de slutna spåren -> Lågt rullmotstånd.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Märke Goodyear
Modell Fuelmax S
Dimension 295/80 R22.5 154/149M 18PR
Bredd 295
Däckets profil 80
Construction type R
Däckstorlek 22.5
Belastningsindex 154/149
Hastighetsindex (M)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.


Nyhetsbrev

Anmäl dig nu till nyhetsbrevet och få alltid de senaste nyheterna och bästa erbjudanden direkt i din e-postadress.