All-terrain däck från General Tire. Det ger ett säkert grepp och utmärkta köregenskaper, både utanför och på vägen.
Born in the USA... General Tire erbjuder produkter för alla typer av fordon under alla förhållanden
Grepp och framkomlighet off-road
Året runt däck, ler och snö klassat
Ett styrktåligt allround däck som bemästrar alla terräng problem
Däcket har förstklassiga köregenskaper även på vanliga vägar
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
GRABBER AT tyre review
Genomsnittsresultat av 198 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 610
23.03.2013insändareLars Tänk på att däcket inte är märkt med en snöflinga och ej är godkänt för vinterväglag i EU. Endast godkänd i USA.
28.11.2012insändarePeter Danielsson Har ännu inte kört på snö kan därför inte ge något omdömme. När det gäller terrängegenskaperna så är dom 100 har bla. dragit upp en Hilux som satt på underredet i en skånsk leråker och detta var inga problem fast jag själv också var ute i åkern.
16.05.2012insändareMats Vid kYla blev däcken kataStrofalt hala och styva Då ökade bromssträckan och greppet väsentligt
04.01.2012insändarePierre Ronach Grepp på snö: Bra på torr och kall snö, men mindre bra på blöt snö och is. Men det bästa däcket som jag åkt på med denna typ av bil är överlägset ett Cooper Discovery däck, kommer ej ihåg betekningen men det kan jag ta reda på om ni vill.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.