Det nya vinterdäcket som är konstruerat för personbilar och SUV:ar ger ett säkert grepp på snö och is med förbättrad livslängd. Låt denna sanna vinterexpert vara din pålitliga partner på vintern.
Förbättrat grepp på snö och is
Utmärkta köregenskaper på snötäckta vägar
Förbättrade egenskaper på torra vägar
Utmärkta köregenskaper på snötäckta vägar
Mönstret har blockkanter som är placerade i olika vinklar. Detta ger många greppkanter i alla körriktningar och hjälper till att låsa fast snön för bättre grepp och kurvstabilitet.
Förbättrade egenskaper på torra vägar
Konstruerad med bred däckskuldra, vilket betyder att däckets styvhet ökar. Detta ger en bättre överföring av krafter och förbättrar köregenskaperna, särskilt på torra vägar.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.