Sportig körning på våta och torra vägbanor. För bilar med extra hög prestanda.
SportControl 2 är det förbättrade UHP-däcket utformat för sportig körning. Dra fördel av kort bromssträcka på torra vägbanor och utmärkt grepp på våta vägbanor. Du kommer dessutom att sänka din bränsleförbrukning.
Sportig körning på torra och våta vägbanor
Optimerat slitbaneavtryck för lång körsträcka
Tysk kvalitetsteknik ger mycket värde för pengarna
Kort bromssträcka på torra vägbanor
Bromsning när det behövs. Den avancerade slitbanedesignen ger en balanserad tryckfördelning över hela slitbanan för optimerad kontakt mellan däck och vägbana.
Utmärkt kontroll på våta vägbanor
Kör tryggt när det är som viktigast Multipla AquaFlow-spår leder effektivt bort vatten medan den silikonbaserade slitbanesubstansen ger bra grepp på våta väglag.
Sportig körning på torra vägbanor
Få ut mesta möjliga av din extra högpresterande bil. De breda och styva yttre skuldrorna minskar slitbanornas deformering för bättre styrprecision vid kurvtagning.
Lång livslängd
Det optimerade slitbaneavtrycket och hålrumsutförandet (svart, brett, starkt) ger jämnt slitbaneslitage och lång körsträcka.
Minskad bränsleförbrukning
Däckets låga vikt och slitbanesubstans kontrollerar energiförlusten, vilket innebär kostnadsbesparingar under däckets hela livslängd.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
SportControl2 tyre review
Genomsnittsresultat av 320 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
N/A
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
10 376
24.09.2021insändareAndreas Bra däck som rullar fint. Bästa är helt klart att de tillåter en ganska vass acceleration vilket gör det smidigt att åka in på motorväg, omkörning osv.
26.12.2020insändareMarcus Wahlberg Valde dessa däck framförallt pga angiven låg bullernivå (66dB). Det visade sig vara fel. Efter att jag monterat mina däck uppdaterades info på webbutiken och buller nivå angavs till 71dB vilket antagligen ligger närmare verklig ljudnivå.
När jag mäter bullernivå i bilen under färd ligger resultatet runt 81dB vilket är ungefär samma som mina tidigare däck som var en blandning av flera märken.
26.10.2020insändareAlex över förväntan än vad jag trodde vid köp
14.10.2019insändareBengt Stabilt, mindre spårkänsligt än ngt tidigare däck, tyst