Förbättrad kurvtagningsförmåga på både våta och torra väglag
Bättre återkoppling från vägen och styrprecision
Kortare bromssträckor, särskilt vid höga hastigheter
Förbättrad kurvtagningsförmåga på både våta och torra väglag
Ger bättre styrka och stelhet tack vare mer kontakt mellan gummi och markyta och bättre kurvtagningsförmåga.
Kortare bromssträckor, särskilt vid höga hastigheter
Optimerad geometri ger ökad blockstelhet och kortare bromssträcka vid höga hastigheter.
Bättre återkoppling från vägen och styrprecision
Närmare vägen och bättre styrprecision tack vare minskad diameter och beläggning.
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Business Reviews
Profile:Sport Maxx RT2
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
04/2017
AUTO BILD
255/60 R18 108Y SUV
Recommendable
Sport Maxx RT2 tyre review
Genomsnittsresultat av 384 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 742
10.11.2021insändareJohny Jag har använt dunlop däck ett par gånger, de är mjuka och tyst med bra grepp, nästan samman som michelin däck, med bättre pris
07.11.2020insändareLG Jilnö Definitivt mindre buller, komfortabel,
07.05.2020insändareMattias Persson Fick en fruktansvärd vattenplaning med dem och de är dåliga på att knuffa undan då det är lite mer vatten på vägen.
Förvånansvärt dåliga jämfört med vad tester sa och förmågor i övrigt.
04.12.2019insändareErik jönsson Mycket bra gummi som ger en väldigt tyst körning på asfalt, bra grepp när det behövs, och väldigt låg slitage!
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.