Dunlop
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Dunlop

Dunlop SP Sport Maxx 215/40 R17 87V XL

Dunlop

Dunlop SP Sport Maxx 215/40 R17 87V XL

Dunlop - Däckproducent från Japan. En kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.

Däckstorlek
215/40 R17 87V XL 
Tillgänglighet:
just nu är den här produkten ej i lager
Däcktyp:
SommardäckSo
Hastighet:
V: Godkänd upp till 240 km/h
EAN:
4038526281234
Artikelnummer:
R-159998
Däckmärkning:
DEX:
Kundens betyg:
(82)
Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på support​@tirendo.se
just nu är den här produkten ej i lager
Pris per artikel, inkl. moms
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckmärkning
  • Kundens betyg
  • Tekniska specifikationer

Maximalt väggrepp och maximal väghållning, maximal körglädje. För sportbilar med hög prestanda.

  • Utmärkt väghållning på torra och våta underlag
  • Enastående inbromsnings- och accelerationsförmåga
  • Bra skydd mot vattenplaning
  • Stabilitet och komfort

Utmärkt väghållning på torra och våta underlag Dunlops Touch-teknik lägger grunden till SP Sport Maxx-däckens exceptionella prestanda. Trycket fördelas jämnt över däckets yta, vilket gör att en större mängd gummi kommer i kontakt med vägbanan. Övergången mellan raksträckor och kurvor blir mjuk och ger dig mer tid att känna av vägen och reagera vid behov.

Enastående inbromsnings- och accelerationsförmåga

Gummiblandningen är utvecklad på racingbanan och ger extra väggrepp på både våta och torra vägar. Bilen svarar mer följsamt på acceleration och bromstiderna blir kortare. Den slitstarka gummiblandningen har lång livslängd och ger fler mil mellan däckbytena.

Bra skydd mot vattenplaning SP Sports Maxx ger god prestanda på våta vägar. Speciellt anpassade delar i mönstret transporterar snabbt bort vatten från däckets kontaktyta och minskar risken för vattenplaning på regnvåta vägar.

Stabilitet och komfort Designen med den stabila mittbågen ger en mjuk och exakt väghållning vid höga hastigheter. Däckmönstret minskar bullret och ger en tystare, mer bekväm körning.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

SPSPORTMAXX tyre review

Genomsnittsresultat av 1 423 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 15 109
04.01.2014 insändare kihlander
Lite sämre grepp än Michelin PS2. Liknande livslängd
21.11.2013 insändare Gunder Clason
Kör aldrig med sommardäck på vinter. Har friktionsdäck på vintern.
23.02.2013 insändare Kenth Skogsvik
Har kört på Continental förut (originaldäck på bilen). Dunlopdäcken har väsentligt bättre väggrepp, överlägsen styrkänsla, är tystare och verkar hålla bättre tillverkningskvalitet (minimal obalans från fabrik).
02.01.2013 insändare Martin
Bra däck men kör redigt trimmat så sliter dom för fort! Men bästa jag testat hittills
Se fler recensioner
Märke Dunlop
Modell SP Sport Maxx
Dimension 215/40 R17 87V XL
Bredd 215
Däckets profil 40
Construction type R
Däckstorlek 17
Belastningsindex 87
Hastighetsindex (V)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.


Nyhetsbrev

Anmäl dig nu till nyhetsbrevet och få alltid de senaste nyheterna och bästa erbjudanden direkt i din e-postadress.