Nyheten ContiSportContact 5 - Säkerhet har aldrig varit sportigare.
Med lanseringen av nyheten ContiSportContact™5, visar Continental än en gång upp ett nytt däck med högsta säkerhetsnivå. Här toppad med en rejäl dos sportighet och körglädje!
Däcket passar perfekt för lite sportigare bilar och SUV’ar. Under utvecklingsarbetet har Continentals ingenjörer lyckats med att förbättra och förfina däckets egenskaper på en lång rad punkter jämfört med den populära föregångaren ContiSportContact™3.
Kortare bromssträckor på torra och våta underlag.
Fantastiskt grepp och hög säkerhet vid kurvtagning.
Lägre rullmotstånd och längre livslängd.
Precis styrrespons och härlig körkänsla.
Allt detta har till stor del gjorts möjligt tack vare en ny och unik gummiblandning som kallas “BlackChili”. Blandningen ger däcket och slitbanan väldigt bra kraftöverföringsegenskaper i kombination med ett lågt rullmotstånd. Den nya gummiblandningen ger även däcket en lägre värmeuppbyggnad som i sin tur innebär att däcket får en längre livslängd.
Mönsterdesignen med de breda längsgående mönsterspåren kombinerat med de vinklade blocksektionerna ger däcket mycket säkra och stabila köregenskaper på torra vägbanor samt ett bra skydd mot vattenplaning. Vid mer aktiv körning kommer det nya ContiSportContact™5 förmedla en mycket bra kontrollkänsla.
Prestandadäcket med enastående köregenskaper och total kontroll. Utvecklat i Tyskland av Continental. Premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet. Med vår 'Black Chilli Technology' har du utmärkt väggrepp, säkra köregenskaper och stabil kurvtagning. Kortare bromssträckor i alla väder.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
ContiSportContact5 tyre review
Genomsnittsresultat av 530 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 639
27.11.2020insändareKenneth Helt okej däck på flera punkter, men med hänsyn tio att det är en stor tillverkare med bra tidigare testresultat så är jag lite besviken.
Mycket högt slitage, buller, går hårt/ stötigt i ojämnheter samt tveksamt grepp på blött, framförallt när temperaturen inte överstiger 10grader dvs höstväder.
14.12.2019insändareAnders Paulsen Lite bullriga däck. Annars nöjd