Continental
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Continental

Continental AllSeasonContact 165/70 R14 81T EVc

Continental

Continental AllSeasonContact 165/70 R14 81T EVc

Continental - Tillverkad i Tyskland, Continental erbjuder premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet.

Däckstorlek
165/70 R14 81T EVc 
Tillgänglighet:
tillgängligt
Däcktyp:
HelårsdäckGAN
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet:
T: Godkänd upp till 190 km/h
EAN:
4019238059519
Artikelnummer:
R-436761
Däckmärkning:
DEX:
Test results:
auto motor und sport
Kundens betyg:
(12)
EU
European Production
Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på support​@tirendo.se
kr 1 105
Pris per artikel, inkl. moms
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckmärkning
  • Test results
  • Kundens betyg
  • Tekniska specifikationer
  • VIDEO

Ett däck - fyra säsonger

Den adaptiva gummiblandningen i AllSeasonContact™ ger imponerande grepp på snö och is.
Tack vare den höga andelen silica i AllSeasonContact™ håller sig däcket alltid flexibelt. Däckets anpassningsförmåga ger utmärkta egenskaper på snöiga och våta vintervägar.

Den adaptiva gummiblandningen i AllSeasonContact™ ger bra bromsegenskaper på både torra och våta sommarvägar.
AllSeasonContact™ övertygar på alla typer av sommarväglag. De öppna skuldrorna ser till att vattenplanings-egenskaperna är bra och det styva mönstret med få sajpningar gör att kör-och bromsegenskaperna är utmärkta på torrt väglag.

Bäst i klassen när det gäller rullmotstånd tack vare den optimerade designen.
Det imponerande låga rullmotståndet beror på den optimerade designen av däcksidorna och mönsterdjupet som leder till en rejäl sänkning av bränsleförbrukningen- utan att kompromissa med säkerheten.

Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Business Reviews
Profile:AllSeasonContact
Review Date Test Facility Dimensions Review Text Review Rating Seal
11/2020 auto motor und sport 165/70 R14 81T EVc Recommendable

AllSeasonContact tyre review

Genomsnittsresultat av 618 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 10 148
17.07.2024 insändare Jan-Anders Lindqvist
Köpte dessa åretruntdäck lite som en chansning för att slippa hjulbyte två gånger om året. Oj så positivt! Svek aldrig på den snö som kom denna vinter vid några tillfällen. Har en brant uppfart från garaget och bilen klättrade upp lika snällt som tidigare med vinterdäck (dubbfria) har då inte skottat eller grusat innan. Nu på sommaren är upplevelsen lika positiv, komforten är jämförbar med gamla sommardäcken (Continental PremiumContact 5) och bränsleförbrukningen t o m något lägre. Nu kör jag väldigt lite, bara 2150 km hittills på dessa däck och oftast lugnt. Dock har jag testat greppet på snö, is, i regn och torrt vid några tillfällen då det kunde göras säkert och det funkade bra varje gång. Bor du i stad, inte är beroende av att komma fram varje dag och kan avstå att ge dig ut mitt i snöstormen eller ishalkan är dessa däck ett utmärkt alternativ. Notera att jag råkade köpa Continental AllSeasonContact av den föregående generationen, den nuvarande är väl antagligen ännu lite bättre.
16.02.2024 insändare Aftab
För närvarande har jag problem med de nya åren, jag tycker att de är överdimensionerade, bredden är lite större, mina ursprungliga däck var 185, 65, 15, men dessa däck rör vid chassit på min bil när jag stöter på några gupp i vägen. Vilket gör mig obekväm. Jag önskar att jag kunde ha hittat problemet i början.
16.07.2023 insändare Anders
Bromsegenskaper och grepp på snö/is är inte bäst, men okej. Dessa egenskaperna omfattades inte i betygsättningen ovan.
07.03.2021 insändare Jens
Dom är sämre än blankslitna sommardäck funkar inte alls bra i snö regn ja aldrig egentligen Jag kan säga så här jag har aldrig varit så rädd och känt mig så säker förut jag har kört med helårsdäck i 10 år nu men då med Nokia och godyear dom har varit riktigt bra Continental kommer jag aldrig mer köpa riktigt dåliga
Se fler recensioner
Märke Continental
Modell AllSeasonContact
Dimension 165/70 R14 81T EVc
Bredd 165
Däckets profil 70
Construction type R
Däckstorlek 14
Belastningsindex 81
Hastighetsindex (T)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.


Nyhetsbrev

Anmäl dig nu till nyhetsbrevet och få alltid de senaste nyheterna och bästa erbjudanden direkt i din e-postadress.