TOTAL KONTROLL OCH FÖRSTKLASSIG KOMFORT
Det här är Bridgestones högklassiga touring-däck som har utformats speciellt för att komplettera motorstyrkan och komfortnivån i dagens moderna sedan, kombi- och GT-bilar.
- Köregenskaper i toppklass på vått och torrt
- Däckmönstrets inre del är speciellt utformat för att ge optimalt våtgrepp
- Enastående kursstabilitet vid höga hastigheter
- Mjuk och mycket tyst körning
- RTF-utförande i vissa dimensioner
ORIGINALMONTERAS PÅ: Audi A4, BMW 1-serien, Lancia Thesis, Mercedes-Benz A-klass, Opel Astra, Seat Altea och Leon/Toledo, VW Passat. Utsökt komfort med låg ljudnivå.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större.
Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö.
Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Bridgestone Turanza ER 300 tyre review
Genomsnittsresultat av 158 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
51 494 560
19.11.2014
from
Gert Bergqvist
Nöjd
19.10.2013
from
Egon
Är inne på min 3dje uppsättning av dessa däck.
11.06.2012
from
Rasmus
Däcken känns väldigt instabila och bilen gungar väldigt mycket om man kör över en håla eller om vägbanan är lite ojämnt sliten. Bilen gungar i sidled vilket gör att det känns som att man kör båt och inte bil. I övrigt är det väll helt ok däck men eftersom de gör att man som förare blir åksjuk kan jag inte rekommendera dom.
06.12.2011
from
Marcus
Körkomforten med en lätt bil är mycket dålig. Skapar obalans i framvagnen om man inte har mycket lågt däcktryck
Se fler recensioner
Märke |
Bridgestone |
Säsong |
|
Modell |
Turanza ER 300 |
Dimension |
185/65 R15 88H |
Bredd |
185 |
Däckets profil |
65 |
Construction type |
R |
Däckstorlek |
15 |
Belastningsindex |
88 |
Hastighetsindex |
(H) |
With/Without Valve (TT/TL) |
Däck kräver slang |
M/C |
Nej |