Det finns en punktering där ute som bara väntar på dig. Fortsätt att köra 80 km i upp till 80 km/h*.
Viktigaste fördelarna
För din bil Designat för alla personbilar med Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). När indikatorn på instrumentbrädan lyser, kan du tryggt fortsätta köra i 80 km i upp till 80 km/h*. Detta gör Bridgestone DriveGuard till din idealiska följeslagare i alla situationer på vägen.
Säkerhet och bekvämlighet Bridgestones innovativa DriveGuard-teknologi gör att du behåller kontrollen efter en punktering och tryggt kan fortsätta köra 80 km i upp till 80 km/h* tills du kommer åt att reparera eller byta ut däcket.
Våtprestanda Bridgestone DriveGuard däck är klassifierade Wet Grip A i EU-märkning, det högsta betyget för grepp i vått väglag med korta bromssträckor.*.
Viktigaste fördelarna
Innovativ teknologi Tack vare vår patenterade teknik med kylfenor på däcksidan omfördelar Bridgestone DriveGuard-däcken värmen och friktionen efter en punktering så att du kan fortsätta köra 80 km* även efter en total förlust av lufttrycket.
Med Bridgestone DriveGuard kan inga punkteringar stoppa dig.
Bridgestone DriveGuard skyddar dig mot alla slags punkteringar som du kan råka ut för efter vägen. Det spelar ingen roll om det är en vass glasbit som skär upp ytterkanten eller en vass spik som gör hål mitt i slitbanan - med Bridgestone DriveGuard kan du fortsätta köra 80 km i upp till 80 km/h*
* Körsträckan efter en punktering kan variera beroende på bilens last, utetemperatur och när TPMS utlöstes. Bridgestone DriveGuard däck är klassifierade A i våtgrepp enligt EU-märkning. DriveGuard däck finns för tillfället inte tillgängliga för skåpbilar, och finns endast tillgängliga för bilar utrustade med ett Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
DriveguardRFT tyre review
Genomsnittsresultat av 17 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
5 005 677
12.03.2021insändareLeif Hägg Upplevs som säkra vid snabba undanmanövrar. Inbromsning sker på säkert sätt. Bra grepp. Bränsleförbrukning OK.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.