Den moderna blandning / kombination av komponenter med en kvarts del ger en klar förbättring vid berörda våta bromsar. Den CityTech II är en ekonomiskt attraktiv däck som utmärker sig genom låg rullande friktion och hög körsträcka.
Nytt däck för kompakt fordon till mellanklassbilar
Stor komfort tack vare låg ljudnivå
Bra pris-prestanda-förhållande
Yttre axel
Funktion
Den yttre skuldra slitbanan består av slutna skulderblocken kombination med en styv perifer ribba
Effekt
Ökad styvhet betyder mycket god kurvstabilitet på torra vägar och optimal hantering i kurvor och på rakt
Fördel
Utmärkta köregenskaper på torra vägar
Inre skuldra
Funktion
Den inre skuldra slitbanemönstret består av delvis öppna skulderblocken (förankringsstänger) och en dubbel blockera struktur i perifera ribban
Effekt
Optimerad blockera stelhet i kombination med bra vatten förskjutning från däckverkstad utåt
Fördel
Mycket bra hantering i våta
Vatten förskjutningsanordning
Funktion
Sidospår systemet i slitbanan revbenen, tillsammans med ett innovativt mönsterkanal koncept
Effekt
Effektiv vattendispersion från mitten av kontaktytan till de stora periferiska spår, plus ytterligare gripkanterna
Fördel
Ökad vattenplaning säkerhet och förbättrad bromsning i vått
Sidospår system skuldra
Funktion
Konsekvent bredd och likformig lutning i skulderspåren, tillsammans med en liten förskjutning mellan de inre och yttre skuldra
Effekt
Rullningsbuller elimineras genom den optimerade frekvensen overlay
Fördel
Minskad bullernivå och därmed optimerad körkomfort
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
CityTechII tyre review
Genomsnittsresultat av 208 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
6 663
24.09.2019insändareElmir Toppen
08.11.2015insändareHenry Sellén Lite hög ljudnivå i bilen
29.12.2014insändareviggo Mycket bra däck till min toyota då jag uppskattar att däcken är mycket tyst och med bra egenskaper på båda vått och torrt väglag.
22.11.2014insändarerikard super nöjd med dessa däck,går tyst och bra