Nokian
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Nokian

Nokian WR A3 205/55 R16 91H

Nokian

Nokian WR A3 205/55 R16 91H

Nokian - Däckproducent från Finland. Högkvalitetsprodukt i mellanprissegmentet, specialist på vinterdäck.

Däckstorlek
205/55 R16 91H 
Tillgänglighet:
just nu är den här produkten ej i lager
Däcktyp:
VinterdäckWi
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet:
H: Godkänd upp till 210 km/h
EAN:
6419440281285
Artikelnummer:
D-117064
Däckmärkning:
Kundens betyg:
(58)
Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på support​@tirendo.se
just nu är den här produkten ej i lager
Pris per artikel, inkl. moms
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckmärkning
  • Kundens betyg
  • Tekniska specifikationer
  • Äärimmäinen pito ja tuntuma talven kaikissa keleissä
  • Vakaa ja helposti hallittava myös korkeammissa nopeuksissa
  • Rullaa kevyesti ympäristöä ja polttoainetta säästäen

Innovaatiot: Cryogenic Canola Compound, Nanobase, 3D Lock Sipe, Silent Groove Design, Silent Sidewall Technology, Kiillotetut urat, DSI + WSI. Pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat pyöreät kolot jäähdyttävät kovassakin vauhdissa turvallisesti viihtyvää Nokian WR A3:a. Silent Groove Design nimellä tunnettu keksintö vähentää samalla ilmanvastusta ja tuo polttoaineenkulutuksen pienenemisen kautta lisää ajokilometrejä. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Kolot leikkaavat ilmavirtauksen synnyttämät ääniherätteet pois estäen epämiellyttävän, ujeltavan äänen syntymisen.

Yksi miellyttävään ajotuntumaan olennaisesti vaikuttava tekijä on juuri rengasääni.
Matkanteon mukavuutta kasvattaa Silent Sidewall Technology. Nokian WR –kaksikon sivupinnasta erottuva vyöhyke suodattaa ajoalustasta kulutuspinnan kautta välittyvän äänen ja värähtelyn kulkeutumisen renkaan jalka-alueelle, mikä pienentää ajoneuvon sisälle tulevaa ääntä. Tuore innovaatio, 3D Lock Sipe, lukitsee WR A3:n ulkopuolen olka-alueen kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä jämäköittää rakennetta. Palat eivät pääse liikkumaan ajettaessa vaan tukevat toisiaan. Lamellien turha liike lakkaa, mikä pienentää lämmönkehitystä ja parantaa entisestään ajettavuutta.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

WRA3 tyre review

Genomsnittsresultat av 1 225 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 9 699
12.06.2014 insändare Stefan
Vibration problems. One tire (of four new) was replaced. Most of the vibrations disappeared, but some are still there. The garage says it's because one of the wheels, but no vibrations occured with the previous tires on the same wheels in the same condition.
01.04.2014 insändare Peter
extreme Low profile, hard but still good comfort
14.04.2013 insändare Stig-Olov Westerberg
Den extra fläns längst ut på däcket vid fälgkanten, som har till uppgift att skydda fälgen mot skador vid trottoarkanter m.m. hade ingeneffekt. Jag har fått flera skador på fälgarna!
11.04.2013 insändare Sivert Runn
Finns något om rekommenderat lufttryck i däcken på hemsidan? Däcken har tendens att slitas på mitten.
Se fler recensioner
Märke Nokian
Modell WR A3
Dimension 205/55 R16 91H
Bredd 205
Däckets profil 55
Construction type R
Däckstorlek 16
Belastningsindex 91
Hastighetsindex (H)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.


Nyhetsbrev

Anmäl dig nu till nyhetsbrevet och få alltid de senaste nyheterna och bästa erbjudanden direkt i din e-postadress.