Kundtjänst (Mo–Fr: 7–22):
+46 (0) 101992581
Vänligen notera: Däcken levereras utan fälgar
(Fälgarna på bilderna är endast i illustrativt syfte.)

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV
245/55 R19 107R XL , Nordiska vinterdäck

Däckstorlek
245/55 R19 107R  Ändra 
Tillgänglighet
just nu är den här produkten ej i lager
Däcktyp
Vinterdäck Wi
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet
R: Godkänd upp till 170 km/h
EAN
6419440284590
Artikelnummer
R-242606
Däckmärkning
B F 72 dB
Kundens betyg
(27)
Ofta Köpt Tillsammans:
  • Totalbelopp:
    9.923,00 SEK
    1 x Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 245/55 R19 107R XL , Nordiska vinterdäck =
    2.230,00 SEK
    1 x BBEP BBEP - 71125501 =
    1.003,00 SEK
  • just nu är den här produkten ej i lager
Fri frakt*
2-5 arbetsdagar leveranstid **
30 dagars öppet köp
Över 1.000 monteringsstationer
  • Beskrivning
  • EU däckmärkningar:
  • Kundens betyg

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV, friktionsdäck

  • Mycket säkert på is och snö
  • Överlägsna köregenskaper på våta och torra vägar
  • Sparar bränslekostnader

Mångsidiga Nokian Hakkapeliitta R2 SUV förenar ett gott vintergrepp med komfortabla köregenskaper. Nya innovationer
ger det robusta däcket goda greppegenskaper.

Det nya nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är första valet för bilister som uppskattar unik komfort och gröna värden. Däcket sparar mycket bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Däckets rullmotstånd är väldigt lågt, över 5 procent lägre än på sin föregångare Nokian Hakkapeliitta R som även det är betydligt bränsleeffektivare än sina konkurrenter.

Dessutom är säkerhetsegenskaperna på det lättrullande Nokian Hakkapelitta R2 i topp, tack vare den nya generationens gummiblandning, skräddarsytt mönster samt konceptet Cryo Crystal. Däckets bättre vintergrepp märks speciellt på isunderlag där Nokian Hakkapeliitta R2 har över tio meter kortare bromssträcka från 80 km/h än sin föregångare Hakkapeliitta R som är känt för sitt utmärkta isgrepp.

Nya Cryo Crystal Concept: optimalt grepp

Konceptet Cryo Crystal ger däcket bättre sidogrepp och grepp rakt fram. Gummiblandningen innehåller diamanthårda greppartiklar som liknar mikroskopiskt små kristaller med många kanter. De fungerar som inbyggda dubbar och greppar effektivt på underlaget.

Mycket grepp – lättrullande

Hakkapeliitta R2 har en ny vintersilicagummiblandning som baseras på cryosilan och blandningen fungerar säkert på brett temperaturområde, oavsett om vägen är våt eller farligt hal.

Grepp- och slaskklor ger extra säkerhet i extrema situationer

Mellan mönsterklackarna finns de så kallade greppklorna som förbättrar is- och snögreppet, speciellt vid inbromsning och acceleration.

De så kallade slaskklorna på skulderområdet ger bra grepp även när det finns mycket slask på vägen och de förhindrar att slask samlas mellan mönsterklackarna.


Pumplamellerna maximerar våtgreppet

Nokian Hakkapeliitta R2 har som sin föregångare fickformade
lameller på mönsterklackarna på skulderområdet som pumpar bort vatten från vägbanan och ökar greppet. De patenterade pumplamellerna med större volym och ett stort antal zigzag lameller ökar våt- och isgreppet ytterligare.

Stabila och exakta köregenskaper

Vinterdäcken på drivaxeln slits vanligtvis först vid mitten på däcket.
Det nya mönstret med sin sammanhängande mittribba och bestämda rullriktning förbättrar stabiliteten. Det robusta mittområdet ökar körsäkerheten ytterligare. Det ger också en mer balanserad slitageform, vilket ökar säkerheten när däcket blir äldre.
Slitbanekonstruktionen med flera lager gör att däcket inte vandrar på vägen men det styrs exakt oavsett vilket vinterväglag det är och hjälper bilisten att märka förändringarna i friktionen och reagera i tid.
Mönstergeometrin förbättrar köregenskaperna även på spåriga vägar.

Slitagevarnare och ny inforuta ökar vintersäkerheten

Den patenterade slitagevarnaren (DSI-Driving Safety Indicator) visar med tydliga siffror mönsterdjupet i millimeter. Vinterslitagevarnarens (WSI) snöflingesymbol är synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter. När den försvinner indikerar det att det är dags att köpa nya vinterdäck för att inte riskera säkra köregenskaper.

En inforuta på däcksidan ökar säkerheten ytterligare. Där kan man markera däckets placering på bilen och lufttrycket. Nytt är att där nu även kan markeras dragmomentet för fälgbultarna.

ARAMID SIDOVÄGG – Mer robusta än någonsin

Nokian-däck med tekniken Aramid sidewall erbjuder dig extra säkerhet och hållbarhet i krävande väderförhållanden och ojämna vägar. Deras ojämförliga sidoväggar är fantastiskt beständiga mot slitage och rivskador. Aramidfibren gör sidoväggen stark och stram vilket gör att den tåler slag och skär ännu bättre.

Samma material används även inom industrierna för luftfart och pansar. Det använd även med goda resultat i skottsäkra västar.

Aramid skyddar däcken Nokian. Nokiandäck skyddar liv.

Den Europeiska däckmärkningen

Introduktion
Sedan 1 November 2012 måste alla däck som tillverkas efter 1 juli 2012 visa den europeiska däckmärkningen.

Fördelar
Den Europeiska unionen har utvecklat den den här nya bestämmelsen för att främja ekonomisk och miljömässig effektivitet och säkerställa vägsäkerhet.

Nackdelar Däckmärkningen kan ge en överblick och ge kunden mer insyn, men den täcker endast tre kriterier. För att göra en omfattande utvärdering av ett däck krävs det många fler funktionsegenskaper. Testresultat från olika testinstitut som exempelvis ADAC är mycket mer strikta, särskilt när det gäller test av vinterdäck.

Vi vill poängtera att det är tillverkaren som märker däcken och gör informationen tillgänglig för oss. Om du inte kan hitta märkningen har tillverkaren antingen inte informerat oss om märkningen, eller så har produkten tillverkats innan juli 2012. Innan det datumet behövde däck inte ha en märkning, så i vissa fall är det möjligt att du köper ett däck som inte har en däckmärkning. .

Symboler
Däcken är klassificerade utifrån tre egenskaper:
• Bränsleeffektivitet (bokstäverna A till G)
• Våtgrepp (bokstäverna A to G)
• Extern ljudnivå

Vidta åtgärder
Det är i slutändan föraren som avgör bränsleförbrukningen. För att kunna minska detta på lång sikt kan vi vara försiktiga med bromsen och därför bli mer bränsleeffektiva och miljömedvetna.

Regelbunden kontroll av trycket i däcket hjälper till att förbättra rullmotstånd, minska energiförlust och säkerställa optimal vidhäftning på våta underlag. För att minska risken för olyckor och för att garantera säkerheten för dig och andra som använder vägarna bör du alltid hålla ett rimligt avstånd.

Mer information: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm

Välj däck ur vårt stora onlinesortiment eller be oss om hjälp. Våra experter hjälper dig gärna att hitta lämpliga däck från vårt omfattande utbud av produkter.

Bränsleeffektivitet

Klassificeringen av bränsleeffektivitet är indelad i sju klasser, från A-klassen (den högsta) till G-klassen (den lägsta). Ett däck i A-klassen förbrukar 0.1 liter mindre på 100 km än ett däck i B-klassen. En viktig beståndsdel för bränsleeffektivitet är rullmotståndet eller rullfriktionen.

Rullmotstånd
Rullmotstånd är kraften som motverkar rörelse. Det uppstår till exempel när ett hjul rullar. Rullmotstånd beror inte bara på geometrin utan även materialets egenskaper.

Genomsnitt Genomsnittsvärdet är mellan C-E. Klass D används inte.

Våtgrepp

Det visar hur effektivt fordonet kan bromsa på våta vägar. Våtgrepp är en viktig egenskap, särskilt för sommardäck. Class A har högst säkerhet och kortast bromssträcka. Class F har lägst säkerhet och längst bromssträcka.

Klasserna i våtgrepp är baserade på testkörning på våta vägar i en genomsnittlig hastighet på 80 km/h. Skillnaden mellan däcks bromssträcka är 3-5 fot per klass. Skillnaden på bromssträckan mellan Klass A och Klass F kan till exempel vara upp till 18 meter.

Genomsnitt Det genomsnittliga värdet på däck ligger mellan B-E. Klass D och G används inte.

Däckljud

Symbolen indikerar extern däckljud i decibel med hjälp av tre ljudvågor för att tydliggöra om däcket kan hålla sig till godkänd ljudnivå. Externt däckljud motsvarar inte däckljudet inne i kupén.

En kontinuerlig ljudnivå över 80 decibel kan orsaka hälsoproblem.

Symbol
Tre ljudvågor symboliserar de sämsta resultaten. Detta är däck som överstiger den godkända maximumgränsen. En symbol med 2 ljudvågor har ljudnivåer som motsvarar den godkända nivån. Däck som har 1 ljudvåg är över tre decibel tystare än den godkända ljudnivån.

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV tyre review

Genomsnittsresultat av 27 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 226 611

15.05.2014 from Ulf
Väldigt god komfort och låg ljudnivå men känns aningen för mjukt i skarpa kurvor.

Se fler recensioner

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV, friktionsdäck

  • Mycket säkert på is och snö
  • Överlägsna köregenskaper på våta och torra vägar
  • Sparar bränslekostnader

Mångsidiga Nokian Hakkapeliitta R2 SUV förenar ett gott vintergrepp med komfortabla köregenskaper. Nya innovationer
ger det robusta däcket goda greppegenskaper.

Det nya nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är första valet för bilister som uppskattar unik komfort och gröna värden. Däcket sparar mycket bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Däckets rullmotstånd är väldigt lågt, över 5 procent lägre än på sin föregångare Nokian Hakkapeliitta R som även det är betydligt bränsleeffektivare än sina konkurrenter.

Dessutom är säkerhetsegenskaperna på det lättrullande Nokian Hakkapelitta R2 i topp, tack vare den nya generationens gummiblandning, skräddarsytt mönster samt konceptet Cryo Crystal. Däckets bättre vintergrepp märks speciellt på isunderlag där Nokian Hakkapeliitta R2 har över tio meter kortare bromssträcka från 80 km/h än sin föregångare Hakkapeliitta R som är känt för sitt utmärkta isgrepp.

Nya Cryo Crystal Concept: optimalt grepp

Konceptet Cryo Crystal ger däcket bättre sidogrepp och grepp rakt fram. Gummiblandningen innehåller diamanthårda greppartiklar som liknar mikroskopiskt små kristaller med många kanter. De fungerar som inbyggda dubbar och greppar effektivt på underlaget.

Mycket grepp – lättrullande

Hakkapeliitta R2 har en ny vintersilicagummiblandning som baseras på cryosilan och blandningen fungerar säkert på brett temperaturområde, oavsett om vägen är våt eller farligt hal.

Grepp- och slaskklor ger extra säkerhet i extrema situationer

Mellan mönsterklackarna finns de så kallade greppklorna som förbättrar is- och snögreppet, speciellt vid inbromsning och acceleration.

De så kallade slaskklorna på skulderområdet ger bra grepp även när det finns mycket slask på vägen och de förhindrar att slask samlas mellan mönsterklackarna.


Pumplamellerna maximerar våtgreppet

Nokian Hakkapeliitta R2 har som sin föregångare fickformade
lameller på mönsterklackarna på skulderområdet som pumpar bort vatten från vägbanan och ökar greppet. De patenterade pumplamellerna med större volym och ett stort antal zigzag lameller ökar våt- och isgreppet ytterligare.

Stabila och exakta köregenskaper

Vinterdäcken på drivaxeln slits vanligtvis först vid mitten på däcket.
Det nya mönstret med sin sammanhängande mittribba och bestämda rullriktning förbättrar stabiliteten. Det robusta mittområdet ökar körsäkerheten ytterligare. Det ger också en mer balanserad slitageform, vilket ökar säkerheten när däcket blir äldre.
Slitbanekonstruktionen med flera lager gör att däcket inte vandrar på vägen men det styrs exakt oavsett vilket vinterväglag det är och hjälper bilisten att märka förändringarna i friktionen och reagera i tid.
Mönstergeometrin förbättrar köregenskaperna även på spåriga vägar.

Slitagevarnare och ny inforuta ökar vintersäkerheten

Den patenterade slitagevarnaren (DSI-Driving Safety Indicator) visar med tydliga siffror mönsterdjupet i millimeter. Vinterslitagevarnarens (WSI) snöflingesymbol är synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter. När den försvinner indikerar det att det är dags att köpa nya vinterdäck för att inte riskera säkra köregenskaper.

En inforuta på däcksidan ökar säkerheten ytterligare. Där kan man markera däckets placering på bilen och lufttrycket. Nytt är att där nu även kan markeras dragmomentet för fälgbultarna.

ARAMID SIDOVÄGG – Mer robusta än någonsin

Nokian-däck med tekniken Aramid sidewall erbjuder dig extra säkerhet och hållbarhet i krävande väderförhållanden och ojämna vägar. Deras ojämförliga sidoväggar är fantastiskt beständiga mot slitage och rivskador. Aramidfibren gör sidoväggen stark och stram vilket gör att den tåler slag och skär ännu bättre.

Samma material används även inom industrierna för luftfart och pansar. Det använd även med goda resultat i skottsäkra västar.

Aramid skyddar däcken Nokian. Nokiandäck skyddar liv.

*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.
x
Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK
Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK