Säkerhet och mobilitet som varar på nordiska vintervägar
MICHELIN X-Ice Snow dubbfria vinterdäck ger långvarig säkerhet och mobilitet under nordiska vinterförhållanden. Minskad risk för vattenplanering och bästa livslängd.
Prestanda på is som varar: 6 % bättre grepp på is
0,8 m kortare bromssträcka än föregångaren
Vid 4 mm mönsterdjup, vilket motsvarar 3 vintrars körning, är bromssträckan på is 1,7 m kortare än genomsnittet av konkurrenterna
Prestanda på snö som varar: 4 % bättre grepp på snö Förbättrat snögrepp, efter 1 000 mil och efter 3 vintrar
Förbättrade egenskaper vid vattenplaning och körning i slask Ökad resistens mot vattenplaning och slask jämfört mot föregångaren
Nr 1 på livslängd MICHELIN X-Ice Snow räcker minst en vinter längre
Innovativ gummiblandning Flex-Ice 2.0
Nästa genarations helt silica-baserad gummiblandning
Designad för bibehållen flexibilitet i mycket kalla väderförhållanden
Michelin Evergrip Technologies: Nya styva polymer-baserade partiklar integrerade i gummiblandningen som skapar en mikro-rå yta som ger bättre grepp på is och snö, vinter efter vinter.
Nytt däckmönster
V-format däckmönster utvecklat för optimalt grepp på snö och is, och för exceptionell prestanda i modd och slask.
Mönsterspår som ökar i bredd, för snö och slask evakuering.
Två sorters 3D sajpningar skurna till botten av mönstret.
Förbättrad drivförmåga i snö Jamfört med föregående generation
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.
Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.
Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.
Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.
Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.
Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.
Business Reviews
Profile:X-Ice Snow
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
12/2020
Vi Bilägare
255/40 R20 101H XL, Nordiska vinterdäck
Recommendable
Märke
Michelin
Modell
X-Ice Snow
Dimension
255/40 R20 101H XL, Nordiska vinterdäck
Bredd
255
Däckets profil
40
Construction type
R
Däckstorlek
20
Belastningsindex
101
Hastighetsindex
(H)
With/Without Valve (TT/TL)
Däck kräver slang
M/C
Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.
Var den första att få reda på nya produkter, exklusiva erbjudanden och kampanjer. Registrera dig nu för att få Tirendo.se nyhetsbrev och få €5 rabatt på ditt nästa däckköp. Minimum beställningsvärde €150, kan endast nyttjas en gång.