Hankook i*cept evo² (W320)
Optimerad asymmetrisk mönsterdesign för körning i alla slags vinterväglag
Den optimerade mönsterdesignen biter effektivt tag i sön och förbättrar däckens grepprestanda
Egenskaper
Däckmönster
Snöräffla för bra grepp
Sidoräfflor formade som isyxor har en skrapande effekt på vägbanan. Kraftfulla snöegenskaper med optimerad vinkel på sidoräfflan.
Sicksackräffla
Förbättrar greppet i snö samt bromsprestanda genom att öka tvärspunkten.
3D vinterlamell
Säkerställer optimala vinterprestanda genom att minimera blockrörelsen på våta och snöiga vägar.
Slitsar för grepp på is
Förbättrar kurvtagningsegenskaperna med underordnade slitsar.
Bred skuldra
Bästa hanteringsegenskaper och förbättrat grepp med breddade skulderblock, jämfört med konventionella däck.
Optimerat kub-block
Tack vare att sidoblocket är delat av halfräfflor, uppstår ökad flexibilitet och en optimerad kontaktyta vid kurvtagning. Prestanda i vått väglag och snö förbättras.
Breda vattendräneringsräfflor
Förbättrar våtprestanda tack vare att 30% bredare räfflor används, jämfört med befintlig produkt.
Vattenplaning
Levererar ultimata prestanda vid vått väglag genom ökat tvärssektionsområde.
Däckstruktur
Kiselblandning med bra grepp
Förbättrat snö-/våtgrepp och lägre rullmotstånd
Förstärkt bälte med sömlöst fullskydd
Idealisk slitbanestyrka.
Brett stålbältesskikt
Säkerställer optimal slitbanestyvhet och förbättrar handhavandet.
Däckfotsfiller med hög hårdhet
Bättre hanterings- och styrningsrespons.
Ultrahöghållfast däckfotsvajer
Förbättrad enhetlighet och hållbarhet för däckfotens position.
Den Europeiska däckmärkningen
Introduktion
Sedan 1 November 2012 måste alla däck som tillverkas efter 1 juli 2012 visa den europeiska däckmärkningen.
Fördelar
Den Europeiska unionen har utvecklat den den här nya bestämmelsen för att främja ekonomisk och miljömässig effektivitet och säkerställa vägsäkerhet.
Nackdelar
Däckmärkningen kan ge en överblick och ge kunden mer insyn, men den täcker endast tre kriterier. För att göra en omfattande utvärdering av ett däck krävs det många fler funktionsegenskaper. Testresultat från olika testinstitut som exempelvis
ADAC är mycket mer strikta, särskilt när det gäller test av vinterdäck.
Vi vill poängtera att det är tillverkaren som märker däcken och gör informationen tillgänglig för oss. Om du inte kan hitta märkningen har tillverkaren antingen inte informerat oss om märkningen, eller så har produkten tillverkats innan juli 2012. Innan det datumet behövde däck inte ha en märkning, så i vissa fall är det möjligt att du köper ett däck som inte har en däckmärkning.
.
Symboler
Däcken är klassificerade utifrån tre egenskaper:
• Bränsleeffektivitet (bokstäverna A till G)
• Våtgrepp (bokstäverna A to G)
• Extern ljudnivå
Vidta åtgärder
Det är i slutändan föraren som avgör bränsleförbrukningen. För att kunna minska detta på lång sikt kan vi vara försiktiga med bromsen och därför bli mer bränsleeffektiva och miljömedvetna.
Regelbunden kontroll av trycket i däcket hjälper till att förbättra rullmotstånd, minska energiförlust och säkerställa optimal vidhäftning på våta underlag.
För att minska risken för olyckor och för att garantera säkerheten för dig och andra som använder vägarna bör du alltid hålla ett rimligt avstånd.
Mer information:
http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm
Välj däck ur vårt stora onlinesortiment eller be oss om hjälp. Våra experter hjälper dig gärna att hitta lämpliga däck från vårt omfattande utbud av produkter.
Bränsleeffektivitet
Klassificeringen av bränsleeffektivitet är indelad i sju klasser, från A-klassen (den högsta) till G-klassen (den lägsta).
Ett däck i A-klassen förbrukar 0.1 liter mindre på 100 km än ett däck i B-klassen. En viktig beståndsdel för bränsleeffektivitet är rullmotståndet eller rullfriktionen.
Rullmotstånd
Rullmotstånd är kraften som motverkar rörelse. Det uppstår till exempel när ett hjul rullar. Rullmotstånd beror inte bara på
geometrin utan även materialets egenskaper.
Genomsnitt
Genomsnittsvärdet är mellan C-E. Klass D används inte.
Våtgrepp
Det visar hur effektivt fordonet kan bromsa på våta vägar. Våtgrepp är en viktig egenskap, särskilt för sommardäck.
Class A har högst säkerhet och kortast bromssträcka. Class F har lägst säkerhet och längst bromssträcka.
Klasserna i våtgrepp är baserade på testkörning på våta vägar i en genomsnittlig hastighet på 80 km/h. Skillnaden mellan däcks bromssträcka är
3-5 fot per klass. Skillnaden på bromssträckan mellan Klass A och Klass F kan till exempel vara upp till 18 meter.
Genomsnitt
Det genomsnittliga värdet på däck ligger mellan B-E. Klass D och G används inte.
Däckljud
Symbolen indikerar extern däckljud i decibel med hjälp av tre ljudvågor för att tydliggöra om däcket kan hålla sig till godkänd ljudnivå.
Externt däckljud motsvarar inte däckljudet inne i kupén.
En kontinuerlig ljudnivå över 80 decibel kan orsaka hälsoproblem.
Symbol
Tre ljudvågor symboliserar de sämsta resultaten. Detta är däck som överstiger den godkända maximumgränsen. En symbol med 2 ljudvågor har ljudnivåer som motsvarar den godkända nivån. Däck som har 1 ljudvåg är över tre decibel tystare än den godkända ljudnivån.