Däcket som är byggt för att klara den nordiska vinterisen
Enastående prestanda på snö och is
Aggressivt väggrepp på alla typer av vinterväglag
Högt motstånd mot vattenplaning
Goda vägegenskaper på torra vägar
Enastående prestanda på snö och is
UltraGrip Ice+ är konstruerad för att ge bättre kurvtagning, klättring i branter och bromsegenskaper på hårt packad snö och is. Däcket har bättre allroundprestanda på de tuffaste vintervägarna än de ledande konkurrenterna.*
Aggressivt väggrepp på alla typer av vinterväglag
Goodyears Snow Grasper-mönster ger ett fast grepp i vägen och biter sig fast i snön när däcket roterar. ActiveGrip-tekniken behåller väggreppet i isigt väglag tack vare ett yttre lager mjuk gummiblandning för is som ger utmärkt väggrepp vid låga temperaturer. Hybridsajpningar bibehåller mönstrets styvhet över hela mönsterdjupet och ger en hög dragkraft på is under däckets hela livslängd.
Minskad risk för vattenplaning
Den V-formade mönsterdesignen transporterar snabbt bort vatten och slask och låter dig behålla kontrollen vid töväder. UltraGrip Ice+ ger ett bättre motstånd mot vattenplaning och kortare bromssträckor på våta vägar än ledande konkurrenter.**
Goda vägegenskaper på torra vägar
UltraGrip Ice+ är utvecklat för att klara alla sorters vinterväder, även mildare dagar. Mönstrets gummiblandning har ett mjukt övre lager som ger goda egenskaper vid extremt kalla väderförhållanden och ett fastare undre lager som ger en följsam väghållning i varmare väder.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Märke
Goodyear
Modell
UltraGrip Ice +
Dimension
175/70 R13 82T , Nordiska vinterdäck
Bredd
175
Däckets profil
70
Construction type
R
Däckstorlek
13
Belastningsindex
82
Hastighetsindex
(T)
With/Without Valve (TT/TL)
Däck kräver slang
M/C
Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.