Den perfekta avvägningen av prestanda, bränsleekonomi och livslängd EcoControl HP ger dig hög prestanda och en lång livslängd – utan ett högt pris. Det här bränslesparande däcket ger en enastående bromsförmåga på både våta och torra vägar. • Kortare bromssträcka på torra vägar • Kortare bromssträcka på våta underlag • Lägre bränsleförbrukning • Lång livslängd • Balanserad prestanda
Kortare bromssträcka på torra vägar Säker kontroll i svåra situationer. EcoControl HP får ökad vägkontakt vid inbromsningar. Vid inbromsning på torra vägar ger detta en tre meter kortare bromssträcka än konkurrerande däck.*
Kortare bromssträcka på våta underlag Bromssträckorna är upp till 2,9 m kortare* på våta vägar tack vare gummiblandningen med kisel och de bitande kanterna som skär igenom vattenlagret under kontaktytan. AquaFlow-kanalerna transporterar snabbt bort vatten vid körning i kraftiga regn.
Lägre bränsleförbrukning Minskar din bränsleförbrukning och dina CO2 -utsläpp. EcoTread-designen och högprestandakonstruktionen gör att EcoControl HP kräver mindre energi för att rulla. Oberoende tester har visat att EcoControl HP har 9 % lägre rullmotstånd än konkurrerande däck.*
Lång livslängd Dra nytta av prestanda med lång livslängd. Slitstarka gummiblandningar och harmoniserad bågfördelning ger ett långsamt och jämnt slitage och ger dig fler mil för pengarna.
Ger dig körning med sinnesro EcoControl HP är ett idealiskt allrounddäck för bilar med höga prestanda. Det ger bättre övergripande resultat för våtgrepp, bromsförmåga och bränsleekonomi jämfört med de genomsnittliga prestanda som konkurrerande däck uppvisar i tester.*
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Profile:EcoControl HP
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
02/2013
ADAC
205/55 R16 91W
Recommendable
02/2013
ANWB.nl
205/55 R16 91W
Recommendable
02/2013
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
205/55 R16 91W
Recommendable
02/2013
ÖAMTC
205/55 R16 91W
Recommendable
EcoControlHP tyre review
Genomsnittsresultat av 931 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 705
14.09.2020insändareGöte mattsson Högt vägljud
23.02.2015insändareTomas runda och bra att balansera
16.02.2015insändareLasse Känns som att dom spårar mer än dom tidigare däcken som var Hakkapeliitta.
05.02.2015insändareUlf Swahn Har inte hunnit testa så mycket på grund av vinterns inträde.