- Hem
- Vattenplaning i Sverige @ tirendo.se
Vattenplaning (på engelska aquaplaning) är ett fenomen som uppstår när däcket förlorar kontakten med vägen på grund av vått väglag. Vattenplaning sker när däcken på fordonet inte klarar av att avlägsna det överflödiga vattnet vilket leder till att däcken förlorar kontakt och glider på vattnet. I många fall leder detta i sin tur till ett okontrollerbart fordon vad det gäller både styrning och inbromsning.
För att manuövera din bil i en ny riktning eller sänka respektive höja hastigheten krävs friktion mellan däck och vägen. När det råder snö eller is på vägarna påminns vi ofta om att vi bör köra försiktigt då vi vet att vägbanan med största sannolikhet kan vara mycket hal. Desto enklare är det att bortse från riskerna med körning i regn. Det visar en studie från USA som presenteras här nedan. I tabellen nedan framgår det att hur många trafikolyckor som inträffat i samband med regn på vägarna.
Antal | Procent |
---|---|
595,900 olyckor | varav 46% av olyckor orsakade av regn |
245,446 skadade | 52% skadade till följd av regn |
2876 döda | 46% av dödsfallen på grund regn |
Ett fordon som vattenplanar förlorar alla köregenskaper, det vill säga manövrering, inbromsning och acceleration. Vattenplaning kan uppstå plötsligt och beskrivs som känslan av att baksidan av fordonet lättar och att hjulen blir väldigt lätt att styra.
Hastighet
Ju högre hastighet, desto större är risken för vattenplaning. Vattenplaning kan dock ske även vid lägre hastigheter. Det rekommenderas dock att alltid vidta försiktighet och sänka hastigheten när man ser ett vägstycke som misstänktvis är belagt med vatten.
Däck
Riktigt däcktryck och mönsterdjup har stor betydelse. Risken för vattenplaning kan reduceras kraftigt genom en regelbunden kontroll av fordonets däck. Det minsta tillåtna mönsterdjupet i Sverige är 1,6mm. Det rekommenderas dock att undvika ett mönsterdjup under 3mm.
Mängd vatten
Desto djupare vattenpöl desto mer vatten måste däcket trycka undan, och desto större risk för vattenplaning. Faktum är dock att även ett tunt skikt av vatten kan orsaka vattenplaning. Våra rekommendationer är att alltid vidta försiktighet när det regnar och sänka hastigheten ytterligare om man misstänker att det kan ha samlats vattenpölar på vägen.
Först och främst, regel nummer ett, få inte panik! Upprepade försök att manövrera bilen kan förvärra situationen. Det rekommenderas att i så stor utsträckning som möjligt försöka upprätthålla färdriktningen och inte vrida ratten från sida till sida.Detta kan med största sannolikhet leda till en ännu större förlust av kontroll vilket kan få ödesdigra konsekvenser. Du måste därför försöka att övervinna din ursprungliga instinkt att snabb att trycka på bromspedalen. Försök att bromsa gör så att fordonet glider enklare på vattnet och att farten sannolikt ökar.
Sammanfattningsvis bör du för att få kontrollen tillbaka vid vattenplaning: Ta bort foten från gasen, undvik bromsen och försök att undvika styrning av bilen tills du känner att bilen har kontakt med vägen igen.
Vattenplaning kan vara mycket farligt och ha hemska konsekvenser. Om vi regelbundet kontrollerar tillståndet av våra däck kan vi eliminera grundorsakerna till vattenplaning. Viktigast av allt är trots allt att vidta försiktighet på vägarna.Det vill säga att undvika övermod under körning, samt anpassa hastigheten till väderförhållandena och väglaget. Och skulle vattenplaning uppstå, kom ihåg, håll dig lugn och vänta till tills återfår kontroll av fordonet.
Se nedan ett klipp från det tyska tv-programmet Drive it, Examine it! I klippet testar dem bland annat en audio R8 på vått väglag.
Använd gärna vår konfigurator här nedan för att finna däcken för dig och ditt fordon!
Antal: %entry-quantity%
Pris per däck: %entry-formattedTotalPrice%